תקנון לתואר שני
תנאי קבלה
ועדת הקבלה של בית-הספר תבחר במועמדים מתאימים (בעלי תואר ראשון בעבודה סוציאלית) על-פי הקריטריונים הבאים:
1. תנאי הקבלה הכלליים לתואר שני על-פי דרישות האוניברסיטה.
2. רמת ההישגים בלימודי התואר הראשון בעבודה סוציאלית (ממוצע ציונים משוקלל של 85 לפחות).
את הקריטריונים המלאים והקובעים לקבלה יש לראות בחוברת המידע לתלמידים.
הוועדה שומרת לעצמה את הזכות להכניס קריטריונים נוספים שלא פורטו בחוברת הרישום. ראש תכנית המוסמך ו/או מורים נוספים שיקבעו על-ידו ייעצו למועמדים.
1. תנאי הקבלה הכלליים לתואר שני על-פי דרישות האוניברסיטה.
2. רמת ההישגים בלימודי התואר הראשון בעבודה סוציאלית (ממוצע ציונים משוקלל של 85 לפחות).
את הקריטריונים המלאים והקובעים לקבלה יש לראות בחוברת המידע לתלמידים.
הוועדה שומרת לעצמה את הזכות להכניס קריטריונים נוספים שלא פורטו בחוברת הרישום. ראש תכנית המוסמך ו/או מורים נוספים שיקבעו על-ידו ייעצו למועמדים.
פטורים
סטודנט אשר למד קורס במסגרת לימודיו לתואר השני (לא בע"ס) ומבקש להיות פטור מקורס חובה בלימודי התואר השני בעבודה סוציאלית על בסיס קורס זה, יידרש להשלמת מכסת הלימודים לתואר השני באמצעות הרשמה לקורס אחר. זאת, רק לאחר קבלת האישור לכך מראש המסלול בו לומד. את הבקשה לפטור מקורס יש לשלוח למזכירות התארים המתקדמים (בהתאמה): לגב' דנה בן דיין במייל Danabd@tauex.tau.ac.il , או למזכירות תכנית ההשלמות לגב' שירה אמיר Shiraa@tauex.tau.ac.il בצירוף סילבוס הקורס שעל בסיסו מבקשים פטור, לא יאוחר משבועיים מתחילת הלימודים.
סטודנט רשאי ללמוד עד 2 קורסי בחירה מחוץ לביה"ס לעבודה סוציאלית ולבקש פטור על בסיסם. מדובר בקורסים מרמת התואר השני בלבד. הרישום לקורסים יבוצע על ידי הסטודנט ביחידה אליה הקורסים שייכים. זאת, רק לאחר קבלת אישור ראש המסלול בו הוא לומד. הליך הגשת הבקשה זהה לזה המפורט לגבי בקשת הפטור מקורס חובה.
סטודנט רשאי ללמוד עד 2 קורסי בחירה מחוץ לביה"ס לעבודה סוציאלית ולבקש פטור על בסיסם. מדובר בקורסים מרמת התואר השני בלבד. הרישום לקורסים יבוצע על ידי הסטודנט ביחידה אליה הקורסים שייכים. זאת, רק לאחר קבלת אישור ראש המסלול בו הוא לומד. הליך הגשת הבקשה זהה לזה המפורט לגבי בקשת הפטור מקורס חובה.
משך הלימודים
מתכונת הלימודים לתואר שני היא תכנית לימודים מלאה של שנתיים (ארבעה
סמסטרים). תלמיד יורשה להאריך את משך לימודיו באישור ועדת הוראה, בשנה
אחת נוספת. תלמידים בתכנית עם עבודת גמר (תזה) , במקרים חריגים, רשאים
לקבל אורכה לשנה אחת נוספת בלבד באישור ועדת ההוראה.
(תלמיד המבקש לחדש לימודיו לאחר הפסקה, יפנה לוועדת תלמידים, דרך
מזכירות תארים מתקדמים, לבדיקת האפשרות לחידוש לימודיו).
תלמידים בתכנית עם עבודת גמר (תזה) חייבים להגיש הצעה לעבודת גמר עד
תום השנה הראשונה ללימודים.
סמסטרים). תלמיד יורשה להאריך את משך לימודיו באישור ועדת הוראה, בשנה
אחת נוספת. תלמידים בתכנית עם עבודת גמר (תזה) , במקרים חריגים, רשאים
לקבל אורכה לשנה אחת נוספת בלבד באישור ועדת ההוראה.
(תלמיד המבקש לחדש לימודיו לאחר הפסקה, יפנה לוועדת תלמידים, דרך
מזכירות תארים מתקדמים, לבדיקת האפשרות לחידוש לימודיו).
תלמידים בתכנית עם עבודת גמר (תזה) חייבים להגיש הצעה לעבודת גמר עד
תום השנה הראשונה ללימודים.
מסלולי הלימודים
בתכנית המוסמך שני מסלולי לימודים: מסלול עם עבודת גמר (תיזה) ומסלול ללא עבודת גמר (פרקטיקה).
היקף הדרישות
1 במסלול עם עבודת גמר –30 ש"ס והגשת עבודת גמר.
במסלול ללא עבודת גמר –36 ש"ס והגשת עבודת סיכום.
תלמיד חייב לקחת את הקורס "הדרכה בספרייה" במהלך שנה"ל הראשונה (קורס זה אינו כלול במניין שעות הלימוד). הקורס כולל מפגש עם מנהלת הסיפרייה. לא יאושר מעבר לשנה ב' לתלמיד שלא עבר את הקורס הנ"ל.
תלמיד חייב לקבל פטור בסטטיסטיקה עד סוף שנה"ל הראשונה. בתחילת שנת הלימודים תיערך בחינת פטור לכל התלמידים.
הודעה על מועד הבחינה והחומר הנדרש תישלח לכל התלמידים המתקבלים לשנה א'. לא יאושר מעבר לשנה ב' לתלמיד שלא ישיג פטור מקורס זה.
2מכסת שעות הלימוד לתלמיד שאושר לו פטור מקורסים על-סמך לימודים
קודמים לתואר שני באוניברסיטה מוכרת אחרת תהיה:
א. במסלול עם עבודת גמר - לפחות מחצית ממכסת שעות הלימוד לתואר ועבודת גמר.
ב. במסלול ללא עבודת גמר - לפחות שני שליש ממכסת שעות הלימוד לתואר שכולל פרקטיקה, ועבודת סיכום.
3 בשנה א' חובה לקחת לפחות חצי מתכנית הלימודים של התואר השני.
חובה לכלול את הקורסים: פרדיגמות מחקר והערכת תכניות התערבות, במסלול עם תיזה סדנאות המחקר (במסלול תיזה איכותנית גם הקורס "מבוא למחקר איכותני") ולעמוד בבחינת הפטור בסטטיסטיקה ובהדרכה בספרייה.
היקף הדרישות
1 במסלול עם עבודת גמר –30 ש"ס והגשת עבודת גמר.
במסלול ללא עבודת גמר –36 ש"ס והגשת עבודת סיכום.
תלמיד חייב לקחת את הקורס "הדרכה בספרייה" במהלך שנה"ל הראשונה (קורס זה אינו כלול במניין שעות הלימוד). הקורס כולל מפגש עם מנהלת הסיפרייה. לא יאושר מעבר לשנה ב' לתלמיד שלא עבר את הקורס הנ"ל.
תלמיד חייב לקבל פטור בסטטיסטיקה עד סוף שנה"ל הראשונה. בתחילת שנת הלימודים תיערך בחינת פטור לכל התלמידים.
הודעה על מועד הבחינה והחומר הנדרש תישלח לכל התלמידים המתקבלים לשנה א'. לא יאושר מעבר לשנה ב' לתלמיד שלא ישיג פטור מקורס זה.
2מכסת שעות הלימוד לתלמיד שאושר לו פטור מקורסים על-סמך לימודים
קודמים לתואר שני באוניברסיטה מוכרת אחרת תהיה:
א. במסלול עם עבודת גמר - לפחות מחצית ממכסת שעות הלימוד לתואר ועבודת גמר.
ב. במסלול ללא עבודת גמר - לפחות שני שליש ממכסת שעות הלימוד לתואר שכולל פרקטיקה, ועבודת סיכום.
3 בשנה א' חובה לקחת לפחות חצי מתכנית הלימודים של התואר השני.
חובה לכלול את הקורסים: פרדיגמות מחקר והערכת תכניות התערבות, במסלול עם תיזה סדנאות המחקר (במסלול תיזה איכותנית גם הקורס "מבוא למחקר איכותני") ולעמוד בבחינת הפטור בסטטיסטיקה ובהדרכה בספרייה.
עבודת גמר
1. תלמיד יגיש הצעה לעבודת-גמר, מאושרת ע"י מנחה העבודה עד סוף חודש ספטמבר של שנה"ל הראשונה (נוהל הגשת הצעה ניתן לקבל במזכירות תארים מתקדמים). ההצעה תוגש למזכירות תארים מתקדמים לאחר קבלת אישור להגשה ממנחה העבודה.
2. תלמידים רשאים לעסוק במחקר משותף, בתנאי שניתן יהיה לגזור מהמחקר המשותף נושאים נפרדים לעבודת הגמר. את הנושאים יש להגדיר לפני תחילת המחקר. השותפות עשויה להתבטא בבניית כלי המחקר, עבודת השדה, עיבוד הנתונים, חיפוש ספרות וכד'. כתיבת עבודת הגמר תתבצע על-ידי כל אחד מהתלמידים בנפרד. בכל אחת מהעבודות יש לאזכר את העובדה שהיא מבוססת על מחקר
משותף, ואת תרומתו של השותף לעבודה. יש לפרט מה היתה חלוקת העבודה בין השותפים, ואת תרומתו של כל אחד מהם למחקר.
3. רשאים להנחות עבודת-גמר חברי סגל בהתאם להחלטות הוועדה האוניברסיטאית לתואר שני. רשימת מנחים ניתן לקבל במזכירות תארים מתקדמים. מנחה אשר אינו חבר סגל בית-הספר, יכול לשמש כמנחה שני, אם עומד בקריטריונים האוניברסיטאיים להנחייה, ויאושר על-ידי יו"ר הוועדה לתואר שני.
4. התלמיד יגיש למזכירות תארים מתקדמים 2-3 עותקים של עבודת הגמר. עבודת הגמר תועבר לשיפוט מנחה/י העבודה ושופט נוסף אשר ימונה על-ידי ראש תכנית המוסמך.
2. תלמידים רשאים לעסוק במחקר משותף, בתנאי שניתן יהיה לגזור מהמחקר המשותף נושאים נפרדים לעבודת הגמר. את הנושאים יש להגדיר לפני תחילת המחקר. השותפות עשויה להתבטא בבניית כלי המחקר, עבודת השדה, עיבוד הנתונים, חיפוש ספרות וכד'. כתיבת עבודת הגמר תתבצע על-ידי כל אחד מהתלמידים בנפרד. בכל אחת מהעבודות יש לאזכר את העובדה שהיא מבוססת על מחקר
משותף, ואת תרומתו של השותף לעבודה. יש לפרט מה היתה חלוקת העבודה בין השותפים, ואת תרומתו של כל אחד מהם למחקר.
3. רשאים להנחות עבודת-גמר חברי סגל בהתאם להחלטות הוועדה האוניברסיטאית לתואר שני. רשימת מנחים ניתן לקבל במזכירות תארים מתקדמים. מנחה אשר אינו חבר סגל בית-הספר, יכול לשמש כמנחה שני, אם עומד בקריטריונים האוניברסיטאיים להנחייה, ויאושר על-ידי יו"ר הוועדה לתואר שני.
4. התלמיד יגיש למזכירות תארים מתקדמים 2-3 עותקים של עבודת הגמר. עבודת הגמר תועבר לשיפוט מנחה/י העבודה ושופט נוסף אשר ימונה על-ידי ראש תכנית המוסמך.
5. עבודת הגמר תוגש בשפה העברית או בשפה האנגלית (באישור המנחה), תלמיד, אשר לאחר התייעצות עם המנחה, מבקש לכתוב עבודת גמר בשפה אחרת, שאינה עברית או אנגלית, מכיוון שזו רלוונטית לטיב המחקר, יפנה לועדה יחידתית וזו תחליט בנדון תוך התחשבות במצאי השופטים האפשריים בתחום.
בכל מקרה על התלמיד לכתוב תקציר ותוכן עניינים בעברית ובאנגלית.
6. הערות השופט והמנחה/ים על עבודת הגמר יועברו לתלמיד לאחר קבלת חוות דעתם.
7. ממוצע ציוני השופט והמנחה/ים יהוו את הציון הסופי של התיזה
בכל מקרה על התלמיד לכתוב תקציר ותוכן עניינים בעברית ובאנגלית.
6. הערות השופט והמנחה/ים על עבודת הגמר יועברו לתלמיד לאחר קבלת חוות דעתם.
7. ממוצע ציוני השופט והמנחה/ים יהוו את הציון הסופי של התיזה
8. כאשר קיים פער של יותר מ25 נקודות בין ציוני השופטים תעביר המזכירות, לפני מתן הציון, את הנושא לטיפול ועדת הוראה בית ספרית בהתאם לכללי הפקולטה.
הועדה תחליט כיצד לפעול בנדון לאחר קבלת כל המידע בענין. מומלץ למנות במקרה זה שופט נוסף. הציון הסופי יהיה ממוצע ציוני כל השופטים.
9. ציון הגמר בתואר שני במסלול עם עבודת גמר יהיה מורכב מ: 35% ציון עבודת הגמר; במסלול אינטגרטיבי לטיפול והתערבות: 65% ממוצע ציון הקורסים, במסלולים הקליניים ובמסלול זכויות ומדיניות: 15% ציון עבודת סיכום הפרקטיקום + 50% ציון ממוצע הקורסים.
10. אין אפשרות ערעור על ציון עבודת הגמר
11. לאחר אישור העבודה על התלמיד להגישה לספריה בפורמט אלקטרוני בצורתה הסופית, כשהאזכורים תואמים את הוראות APA העדכניות, רווח כפול בין שורה לשורה.
12. בשער הכריכה יצוינו הפרטים הבאים:
אוניברסיטת תל-אביב, שם בית-הספר, נושא העבודה, ציון העובדה שהחיבור הוכן כעבודת גמר לקראת התואר "מוסמך בעבודה סוציאלית", שם התלמיד, מנחה(י) העבודה.
הועדה תחליט כיצד לפעול בנדון לאחר קבלת כל המידע בענין. מומלץ למנות במקרה זה שופט נוסף. הציון הסופי יהיה ממוצע ציוני כל השופטים.
9. ציון הגמר בתואר שני במסלול עם עבודת גמר יהיה מורכב מ: 35% ציון עבודת הגמר; במסלול אינטגרטיבי לטיפול והתערבות: 65% ממוצע ציון הקורסים, במסלולים הקליניים ובמסלול זכויות ומדיניות: 15% ציון עבודת סיכום הפרקטיקום + 50% ציון ממוצע הקורסים.
10. אין אפשרות ערעור על ציון עבודת הגמר
11. לאחר אישור העבודה על התלמיד להגישה לספריה בפורמט אלקטרוני בצורתה הסופית, כשהאזכורים תואמים את הוראות APA העדכניות, רווח כפול בין שורה לשורה.
12. בשער הכריכה יצוינו הפרטים הבאים:
אוניברסיטת תל-אביב, שם בית-הספר, נושא העבודה, ציון העובדה שהחיבור הוכן כעבודת גמר לקראת התואר "מוסמך בעבודה סוציאלית", שם התלמיד, מנחה(י) העבודה.
דוגמת שערים (קדמי ואחורי) לעבודת גמר
13. הסדר הפנימי של העבודה יהיה כדלהלן: שער פנימי , תקציר בעברית , תוכן עניינים, גוף העבודה, רשימת מקורות וביבליוגרפיה, נספחים, תקציר באנגלית , שער אחורי -
באנגלית.
14. בכל פרסום המבוסס על העבודה, יצויין היותו מבוסס על עבודת גמר שנעשתה באוניברסיטת תל-אביב בהדרכת המנחים. כל פרסום לפני אישור העבודה חייב באישור בכתב של ראש בית-הספר (או מי שימונה מטעמו), לאחר המלצת המנחים.
13. הסדר הפנימי של העבודה יהיה כדלהלן: שער פנימי , תקציר בעברית , תוכן עניינים, גוף העבודה, רשימת מקורות וביבליוגרפיה, נספחים, תקציר באנגלית , שער אחורי -
באנגלית.
14. בכל פרסום המבוסס על העבודה, יצויין היותו מבוסס על עבודת גמר שנעשתה באוניברסיטת תל-אביב בהדרכת המנחים. כל פרסום לפני אישור העבודה חייב באישור בכתב של ראש בית-הספר (או מי שימונה מטעמו), לאחר המלצת המנחים.
נוהל הגשת עבודת סיכום ללומדים ללא תזה
1 מטרת עבודת הסיכום היא לשקף את תהליך הלמידה שבוצעה במהלך סדנת הפרקטיקה/הפרקטיקום וזאת מתוך התבוננות אינטגרטיבית וביקורתית המסתמכת על ידע תאורטי, אמפירי, מושגי – שנלמד בקורסי התואר השני, ופרקטי (מן השדה). על התלמיד להגיש את עבודת הסיכום על-פי המועד שיפורסם על ידי מורי הפרקטיקום ולא יאוחר מהיום האחרון של שנת הלימודים.
2 ציון הגמר לתואר שני ללא עבודת גמר יהיה מורכב מ: 85% ממוצע ציוני הקורסים ו- 15% ציון עבודת הסיכום.
נוכחות בשיעורים
1 הנוכחות בשיעורים הינה חובה. סטודנט/ית שיעדר/תיעדר מהקורס יותר מ-3 פעמים, תופסק השתתפותו/ה בקורס. בקורסי הפרקטיקום לא תותר היעדרות מעבר לפעמיים בכל סמסטר. סטודנט/ית שיעדר/שתיעדר מעבר לפעמיים, הקורס לא יוכר.
2 חל איסור מוחלט על רישום לקורסים החופפים בשעות הלימוד שלהם באופן מלא או חלקי. האחריות לרישום לקורסים מוטלת על התלמיד בלבד.
3 בית-הספר שומר לעצמו את הזכות לבטל קורסים בשל מיעוט נרשמים.
הערה: לתשומת לבכם, לאחר סיום תקופת הרישום ומועדי השינויים במערכת השעות מתבצע חישוב שכר הלימוד. לצורך החישוב יילקחו בחשבון כל הקורסים שאליהם רשום התלמיד.
לא ניתן לערוך שינויים במערכת לאחר תקופת השינויים.
נוהל הגשת עבודות במועד מאוחר יותר
בקורס שבו מטלת הסיום היא עבודת סיכום – נקבע מועד אחד בו על התלמיד להגיש עבודה. כל חריגה מן המועד תיתכן רק באישור הועדה לענייני תלמידים. הגשת עבודה באיחור וללא אישור הוועדה תגרור הורדת 5 נקודות מציון העבודה, על כל שבוע איחור נוסף יורדו 10 נקודות מציון העבודה.אין אפשרות לתקן עבודה בקורס. סטודנט שנכשל בעבודה מסכמת בקורס נדרש ללמוד את הקורס מחדש. בחינת בית דומה לבחינה רגילה מבחינת זמני הגשת הטופס. טופס שמוגש לאחר המועד שנקבע להחזרת הבחינה כמוהו כטופס שלא הוגש כלל.
נוהל הגשת עבודות בצורה אנונימית
מטלות המוגשות על ידי סטודנטים (בחינות, עבודות, מבחני בית ותרגילים) יוגשו בצורה אנונימית, בציון מספר תעודת הזהות של התלמיד בלבד. זאת, למעט בקורסים: שיטות ומיומנויות, מעשה ההתערבות, סמינר אמפירי, יחסים בינאישיים בקבוצה והקבוצה כשיטת התערבות בתואר הראשון; וקורסי הפרקטיקום, סדנאות התיזה והקורס התבוננות ביקורתית רפלקטיבית בתואר השני.
ערעור על ציון עבודת סיכום
תלמיד יוכל לערער על ציון עבודת הסיכום תוך שבועיים מיום קבלת הציון, כל עוד לא קיבל זכאות לתואר, על-פי נוהל ערעור על עבודות/בחינות.
1 במקרה של עבודת סיכום שציונה נכשל והתלמיד לא ערער, יוכל התלמיד לתקן את העבודה והציון הסופי יהיה ממוצע הציונים של שתי העבודות. בודק העבודה המתוקנת יהיה אותו הבודק שבדק את העבודה הראשונה.
1 במקרה של עבודת סיכום שציונה נכשל והתלמיד לא ערער, יוכל התלמיד לתקן את העבודה והציון הסופי יהיה ממוצע הציונים של שתי העבודות. בודק העבודה המתוקנת יהיה אותו הבודק שבדק את העבודה הראשונה.
2 במקרה של ערעור על עבודת הסיכום לתואר, כאשר העבודה ניתנת לבדיקה לבודק נוסף, הציון הסופי יהיה ממוצע הציונים של שני הבודקים.
הפסקת לימודים וחידוש לימודים
1 הפסקת לימודים: תלמיד שהחליט להפסיק את לימודיו חייב להודיע על כך בבקשה מנומקת למזכירות התארים המתקדמים בביה"ס ולמדור תלמידים במרכז למרשם. תקופת הפסקת לימודים נכללת בפרק הזמן המירבי של לימודים לקראת התואר.
תלמיד שלא נרשם לקורסים (פרט למי שאינו חייב בשמיעת קורסים) עד ליום האחרון של הרישום המאוחר לקורסים באותו סמסטר ייחשב כמי שהודיע על הפסקת לימודיו.
תלמיד שלא נרשם לקורסים (פרט למי שאינו חייב בשמיעת קורסים) עד ליום האחרון של הרישום המאוחר לקורסים באותו סמסטר ייחשב כמי שהודיע על הפסקת לימודיו.
2 חידוש לימודים: תלמיד שהפסיק לימודיו ומבקש לחדשם, יגיש בקשה לחידוש למזכירות תארים מתקדמים לא יאוחר מסוף חודש יוני של השנה בו הוא מבקש לחדש את לימודיו. בקשתו תובא לדיון בוועדת התלמידים לתואר שני. בעת חידוש לימודיו, התלמיד יחוייב במלוא תכנית הלימודים שתונהג בעת חידוש לימודיו. תיבדק האפשרות למתן פטור מקורסים העומדים בדרישות למתן פטור.
אם חלפו 5 שנים ממועד הפסקת לימודיו, תחול עליהם התיישנות מלאה. במקרים מיוחדים יהיו הרקטור או סגנו רשאים לקבוע כי לא תחול התיישנות על הלימודים בקורסים בהם עמד התלמיד בציון 80 ומעלה, ובהמלצת ועדת תלמידים של התואר השני.
זכאות לתואר מוסמך
תלמיד אשר סיים את כל חובותיו האקדמיים ועמד בתנאים הנוספים הנדרשים ע"י האוניברסיטה (שכ"ל, החזרת ספרים וכיו"ב), זכאי לאישור זכאות. האישור יימסר בשלושה עותקים. בקשה לאישור זכאות לתואר יש להגיש דרך אתר האינטרנט ב"מידע אישי לתלמיד, טופס סיום לימודים". תעודת המוסמך תוענק בטקס חלוקת התעודות הקרוב למועד סיום לימודיו, ובתנאי שהשלים את כל ההליכים עד 3 חודשים לפני מועד הטקס.
הקריטריונים לקבלת תואר "מוסמך אוניברסיטה בעבודה סוציאלית" בהצטיינות או בהצטיינות יתרה, ייקבעו על ידי ועדת ההוראה מידי שנה, וזאת בכפוף לנוהל האוניברסיטאי.