לקראת פתיחת הסמסטר השני: שני קורסים הפורצים את גבולות המחשבה בבית הספר לעבודה סוציאלית

מוזיקה ככלי לדיאלוג בהתערבות עם ילדים ובני נוער, וגם: טיפול באנשים על הרצף הפסיכוטי, התבוננות בחוויה ומשמעויותיה

05 מרץ 2023

בין מגוון הקורסים המוצעים לתלמידי התואר השני בסמסטר ב' בבית הספר לעבודה סוציאלית, בולטים שניים לא שגרתיים. האחד, "מוזיקה ככלי לדיאלוג בהתערבות עם ילדים ובני נוער", והשני - "טיפול באנשים על הרצף הפסיכוטי, התבוננות בחוויה ומשמעויותיה."

 

להתחבר דרך המוזיקה

את הקורס הראשון מוביל המלחין ד"ר אורי לשמן, מנהל מיזם "קידום דיאלוג באמצעות המוזיקה", ומטרתו ללמד על כוחה של המוזיקה לאפשר מרחב בטוח לחיבור ולדיאלוג משמעותי, לבטא רגשות, לקרב, לחזק ולעודד וליצור קשר ואמון עם הזולת. לצד הכלים והפרספקטיבה החדשה, כמו ההכרה ביכולת של המוסיקה לשבור מחסומים של ניכור ועוינות ולחזק מיומנויות חברתיות ורגשיות, הסטודנטים יתבקשו לפתח פרויקטים העושים שימוש במוזיקה ככלי לחיזוק קשר, חיבור ותמיכה הדדית בהתערבות עם ילדים ובני נוער.

 

"מוסיקה משקפת את מי שאנחנו ומחנכת להקשבה," מסביר ד"ר אורי לשמן. "כשאדם מציג שיר שהוא אוהב, הוא בעצם מספר את הסיפור האישי שלו עצמו דרך השיר. הקורס מועבר לראשונה בבית הספר לעבודה סוציאלית אך מבוסס על רקע תיאורטי וניסיון מצטבר מתוך עשרות קורסים וסדנאות שהעברתי".

 

למידע נוסף על הקורס > 

 

גישה חדשה ומרתקת לטיפול בפסיכוזה

קורס חדשני נוסף, בהנחיית ד"ר סנדרין ברנר-דז'יאן וד"ר רננה שטנגר-אלרן, מהווה סנונית ראשונה בארץ לתחום המתפתח של Mad studies – לימודי פסיכוזה כחוויה על הרצף הרגשי-נפשי. במילים אחרות, בניגוד לתפיסה שעדיין שלטת ביחס לפסיכוזה כהופכת אנשים למי שחיים בעולם משלהם ולכן הם אינם יכולים להיות שותפים לטיפול, שבמקרים רבים נכפה עליהם עד כדי הרחקתם מהחברה, הקורס מבטא מגמה חדשה באקדמיה ובפרקטיקה בעולם דובר האנגלית, של לעודד הבנה טובה יותר של החוויה הנפשית שהיא פסיכוזה, הקשבה לאנשים עצמם ולדברים שמסייעים להם להתמודד ובמקביל לבחון גישות לטיפול בקהילה.

 

"כמי שעבדה במשך שנים במערכת הפסיכיאטרית, אני יודעת עד כמה לטפל באנשים עם פסיכוזה זה קשה," אומרת ד"ר סנדרין ברנר-דז'יאן. "אבל העוצמות הרגשיות של הפסיכוזה ריתקו אותי, וככל שנחשפתי לעולם הפנימי של אנשים עם פסיכוזה ראיתי איזה חוויה מדהימה זו כמטפלת. אני מאמינה שכמו בכל תחום טיפולי אחר, העמקת הידע היא הדרך לקדם ריפוי".

 

ד"ר רננה שטנגר-אלרן מוסיפה: "אני חקרתי את הנושא בדוקטורט, שאח"כ התפרסם כספר 'אוטוביוגרפיות של שיגעון' ובוחן את הנושא של שיטות תמיכה והתערבות חדשות דרך סיפורי החיים של האנשים על הרצף הפסיכוטי. אני שמחה שבית הספר לעבודה סוציאלית הרים את הכפפה ומעביר את הקורס הייחודי הזה. ההנחיה המשותפת מאפשרת להביא את שתי נקודות המבט, המערכתית והאישית".

 

למידע נוסף על הקורס > 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>