תואר שני
אודות
עבודה סוציאלית מטבעה, כמבוססת על מגע עם אנשים שלכולם סיפור חיים שונה, היא מקצוע הדורש למידה מתמשכת, מחקר אמפירי והתבוננות מתמדת על הפרקטיקה ועל ההקשרים והסביבה בהם היא מיושמת. תכנית התואר השני מיועדת לאפשר ולקדם למידה זו, ולהתבונן על מצוקות של אנשים, משפחות או קהילות, כקשורות ונובעות משילוב של גורמים אישיים ותהליכים חברתיים וכלכליים.
תכנית הלימודים לתואר שני מתמקדת בפיתוח ידע מקצועי ובהשמתו, במטרה להכשיר עובדים סוציאליים לעיסוק בפרקטיקה מתקדמת, לתפקידי מחקר, הוראה והכשרה באקדמיה ובשדה, ולמילוי תפקידי ניהול והדרכה בשירותים החברתיים ובמגזר הפרטי והשלישי.
מסלולי התמחות
לימודי התואר השני בבית הספר אורכים שנתיים (ארבעה סמסטרים), באחת מתוך ארבע התמחויות. התואר מוענק עם תזה או ללא תזה (פירוט בהמשך). להלן ארבע ההתמחויות:
- המסלול האינטגרטיבי לטיפול והתערבות
- המסלול הקליני לטיפול בילד ובנוער
- המסלול הקליני לטיפול במצבי לחץ וטראומה
- מסלול זכויות אדם ומדיניות
עם ובלי תזה
לצד הבחירה במסלול התמחות, קיימות שתי אפשרויות להשלים את התואר:
א. מסלול עיוני, ללא עבודת-גמר (תזה). היקף חובות השמיעה במסלול זה הוא 36 ש"ס. מטלת הסיום של התואר העיוני היא עבודת סיכום.
ב. מסלול מחקרי, עם עבודת-גמר (תזה). היקף חובות השמיעה במסלול זה הוא 30 ש"ס ועבודת תזה שמשקלה 12 נקודות זכות.
בתכנית עם עבודת גמר (תזה), במקרים חריגים, רשאים התלמידים לקבל אורכה לשנה אחת נוספת בלבד לצורך השלמת התזה, באישור ועדת ההוראה ובתנאי של התקדמות נאותה במהלך השנתיים הראשונות ללימודי התואר השני.
א. לימודים עם תזה - יצירת ידע באמצעות מחקר
לצד התבוננות ביקורתית על הפרקטיקה בעבודה סוציאלית, מתמקדת תכנית הלימודים עם תיזה בעריכת מחקר הנערך בשיטות כמותיות או איכותניות. כתיבת התזה יכולה להיעשות במסגרת סדנאות הניתנות בכל מסלול התמחות החל מסמסטר א' של השנה הראשונה, על ידי המרצה שהוא גם המנחה האישי של כל התלמידים בסדנה. קבוצות אלו סובבות סביב נושא אחד, כאשר כל תלמיד/ה חוקר היבט אחר של הנושא המשותף. לחילופין, תלמיד/ה יכולים לבחור להיות מונחים ע"י חברי סגל אחרים. תלמידים אלה משתתפים בסדנת תזה נפרדת, שאינה סבה סביב נושא משותף. סדנאות התזה בשילוב ההנחייה מעניקים ליווי ותמיכה לאורך כל תקופת ביצוע המחקר וכתיבת העבודה.
בסיום השנה הראשונה ללימודי המוסמך יכולים סטודנטים.יות מצטיינים.ות בתכנית הלימודים עם תזה להציג מועמדות לתכנית הדוקטורט הישיר.
ב. לימודים ללא תיזה - יצירת ידע באמצעות התערבות
תכנית הלימודים ללא תיזה כוללת קורסי תשתית עבור פיתוח ידע והמשגתו, התבוננות ביקורתית על הפרקטיקה בעבודה סוציאלית ויצירה או פיתוח ידע והמשגתו באמצעות התערבות. בשנה השנייה ללימודים נערכת סדנת פרקטיקה. הסדנה מלווה ותומכת בתהליך תכנון, ביצוע, הערכת והפצת ההתערבות. נושאי סדנאות הפרקטיקום משתנים מידי שנה.
סיום תואר שני בתכנית הלימודים ללא תיזה אינו מאפשר המשך לימודים לתואר שלישי (דוקטורט).
תנאי קבלה
ללימודי התואר השני בעבודה סוציאלית יכולים להגיש מועמדות בעלי תואר ראשון בעבודה סוציאלית בממוצע ציונים של 85 לפחות. בנוסף, על מנת להתקבל למסלולים הקליניים ("ילד ונוער" ו"טראומה ולחץ") על המועמד/ת להיות בעל/ת ניסיון עבודה של 22 חודשים לפחות עד למועד פתיחת שנת הלימודים וסמוך לשנת הלימודים. הניסיון התעסוקתי צריך להיות רלבנטי בתחום של "ילד ונוער" או "לחץ וטראומה" (בהתאם למסלול המבוקש). למסלול אינטגרטיבי לטיפול והתערבות ולמסלול זכויות אדם ומדיניות ניתן להגיש מועמדות גם ללא ותק תעסוקתי.
למידע מפורט לגבי סדרי הרישום והקבלה לתואר שני בעבודה סוציאלית אנא היכנסו לאתר הרישום