ברכות לד"ר סיגל קני פז- על קבלת פרס על תרומה משמעותית לטיפול בילדים שעברו טראומה ומשפחותיהם

מפי ראשת ביה"ס

25 אפריל 2017
ברכות לד"ר סיגל קני פז- על קבלת פרס על תרו מה משמעותית לטיפול בילדים שעברן טראומה ומשפחותיהם

ברכות לד"ר סיגל קני פז (שעשתה את לימודי הדוקטורט שלה  בבית הספר בהנחיית פרופ' עינת פלד וכיום מלמדת בבית הספר שני קורסים) על קבלת פרס מטעם מכון חרוב על תרומה משמעותית לטיפול בילדים שעברו טראומה ומשפחותיהם; הטמעת שיטת טיפול ייחודית בארגון במגזר הציבורי ובניית מערך הדרכה והכשרה ייחודית לאנשי מקצוע. הפרס הוא על שמה של פרופ' פטרישיה ואן הורן, ז"ל שממנה ד"ר קני פז למדה רבות.

 

את שיטת הטיפול עליה קיבלה את הפרס, מלמדת ד"ר קני פז במסגרת הקורס טיפול הורה-ילד במצבי טראומה בתכנית לתואר שני. הקורס מציג שיטת טיפול, הנקראת child parent psychotherapy,  או בקצרה CPP,  שיטת טיפול מבוססת ראיות,  לטיפול המשלב הורה וילד אשר חוו או ממשיכים לחוות חוויות טראומטיות, ובכללן חוויות מתמשכות של חשיפה לאלימות בינזוגית, מצבי התעללות והזנחה, מצבי עוני מתמשכים, אובדן ורצח במשפחה, חולי.

 

ד"ר סיגל קני פז מספרת ששיטת הטיפול פותחה על ידי פרופ Lieberman ופרופ'  Van - horn, והיא מבוססת על תיאוריית ההתקשרות ועל תיאוריות התפתחותיות. בסיס הידע שלה מעוגן בהבנה של השפעת הטראומה על ההתפתחות של ילדים ועל ההורות. פרופ' ליברמן הייתה תלמידתה של סלמה פרייברג ( מחברת המאמר הידוע רוחות רפאים בחדר המלאכים....) ופיתחה את השיטה על בסיס עבודתה של סלמה פרייברג ושיכללה אותה על בסיס ידע חדש בתחום הטראומה. מכון חרוב הביא את שתי המומחיות שפיתחו את השיטה ללמד אותה בארץ וד"ר קני פז הייתה במחזור הלימודים הראשון וקיבלה הכשרה של מדריכה.

 

ד"ר סיגל קני פז טוענת שהשיטה מתאימה מאוד להתערבויות בעבודה סוציאלית – ראשית בשל המפגש של עובדים סוציאליים עם טראומות מורכבות המועברות מדור לדור. השיטה מרעננת, כי יש בה דיבור ישיר על האירועים הטראומטיים מיד בתחילת הטיפול - על מנת שניתן יהיה לתקף חוויות ורגשות קשים שהילד וההורה חוו, ולחבר את הסימפטומים של הילד לחוויות אלו (במקום לעסוק בסימפטומים ולא להתייחס לחוויות למשל). ושנית, בגלל שהשיטה שמה דגש על יצירת 'מלאכים' אל מול 'רוחות רפאים' - בדמות חוויות מיטיבות חדשות בין הורים וילדים שיאפשרו להורה להפוך שוב לדמות התקשרות בטוחה ומגינה עבור ילדו, למרות החוויות הקשות שעברו. הגישה נמצאה יעילה בהפחתת סימני טראומה אצל ילדים ובהחזרת ילדים למסלול התפתחותי תקין, בקידום יחסי הורה - ילד מיטיבים ואפילו בהפחתת סימני Ptsd אצל ההורים. היא מתאימה למשפחות בהן ישנה אלימות בינזוגית, חוויות של התעללות והזנחה, מעבר לפנימיה או מרכזי חרום, אבדן הורה, נטישה, מאסר, אישפוז, ועוד.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>