טיפול פסיכואנליטי בילדים לבוגרי תוכניות לפסיכותרפיה
תוכנית שנתית בגישה פסיכודינמית להעמקת הידע התיאורטי והמעשי בקרב פסיכותרפיסטים, לטיפול פסיכודינמי בילדים
ניהול אקדמי: ד"ר אופיר לוי
ההרשמה לתשפ"ו תחל ב-5.5.25
שנה"ל תשפ"ו
2025 - 2026
התוכנית מוכרת לשעות ידע מקצועי (גמול השתלמות) לעובדות ועובדים סוציאליים
רקע ותכנים
"אם יקום פילוסוף של כורסה מכורסתו וישב על הרצפה עם המטופל שלו, הוא יווכח לדעת שיש מצב ביניים" (ויניקוט, 1971).
טיפול בילדים ובנוער הוא המקום בו אנו מתמקמים כמטפלות ומטפלים בעמדה ייחודית. מתוך התמקמות זו – בין כחלק מטיפול במשחק, בין בניהול שיח עם מתבגרים מאתגרים ובין בחשיבה על ניהול המפגש עם ההורים והסביבה ככלל – אנו פוגשים בכמה מהסוגיות המאתגרות, המורכבות והמרגשות והנוגעות ביותר ללב של עולם הטיפול.
פסיכותרפיה בילדים, נוער ומשפחתם היא תחום העומד בפני עצמו, הנמצא בזיקה לחשיבה הטיפולית הפסיכודינמית והפסיכואנליטית אודות טיפול במבוגרים, אך גם נבדל ממנה בנקודות מהותיות.
תוכנית זו תספק הזדמנות להעמיק בחשיבה אודות תחום זה, מתוך שאיפה לשהות ב"תחומי ביניים" רבים ומרתקים, בעיקר בין הקליניקה והתיאוריה, מתוך החזקה ושילוב של שתיהן יחד ומבלי לוותר על העמקה באף אחת מהן.
מטרות התוכנית
-
הקניית כלים מעשיים וחשיבתיים בטיפול פסיכודינמי בילדים.
-
הפחתת תחושות של אי בהירות ביחס למשמעות העבודה הדינמית עם ילדים וספקות ביחס להתנהלות ולתכנים העולים בשעות הטיפול.
-
הגדלת הידע באשר לטיפול פסיכודינמי בילדים.
-
פיתוח נתיב לחשיבה מעמיקה ועשירה במשמעויות אודות המתרחש בשעה הטיפולית עם ילדים.
מבנה התוכנית
התוכנית כוללת שני קורסים תיאורטיים סמסטריאליים, המלווים בסמינר קליני שנתי על עבודה טיפולית עם ילדים ונוער.
בסמסטר הראשון הקורס התיאורטי יפתח צוהר לחשיבה כללית על נקודות ייחודיות בתחום – כגון סטינג בטיפול בילדים, טיפול במשחק מגישות תיאורטיות שונות, פירוש והתערבות ועוד.
בסמסטר השני, הקורס יעמיק לתוך החשיבה הפסיכואנליטית אודות ילדים ונוער ויוקדש להרחבת החשיבה והידע בסוגיות טכניות ייחודיות לתחום זה.
תכני הלימוד
נושאי הלימוד בהם נעמיק יכללו את ההתייצבות הטכנית והתיאורטית ביחס לנקודות כמפגש עם משחק כשפה בטיפול עם ילדים, התבוננות במשחק של הילד והיכולת לעשות התמרות תוך כדי משחק והרחבה על עולמו של המתבגר – גיל שבו המעטפת הפיזית והנפשית מיטלטלת ובו אנו נדרשים לעיתים להיכנס לכאוס של המתבגר.
-
איך וכיצד התפתחה התפיסה והגישה לטיפול בילדים מאז פרויד?
-
מה מייחד טיפול פסיכודינמי בילדים וכיצד נבין ונגיב למשחק בחדר דרך גישות תיאורטיות שונות?
-
מהן השיטות והטכניקות הקיימות? כיצד נתמקם ובאילו התערבויות נשתמש מול ילדים ונוער ובמה הן נבדלות מעבודה עם מבוגרים?
-
אילו שיקולים ישפיעו על האופן בו נתכנן את המסגרת הטיפולית בילדים ונוער? ובכלל - מהו חדר טיפול המותאם לטיפול בילדים ומדוע?
-
כיצד משלבים בין 'הפנים והחוץ' (או כיצד נכון לשלב את הורי הילד ולהפוך אותם למעורבים)?
-
מה הן הנקודות בהן המפגש עם ההורה יתרום וישתלב בטיפול בילד ובאילו נקודות המפגש הזה הופך את העבודה למורכבת יותר?
-
כיצד נבין קשיים נפוצים בילדים ובנוער, כהפרעות מצב רוח או בעיות התנהגות? אילו הסברים מציעות לכך תיאוריות פסיכודינמיות שונות?
-
קריאת תיאורי מקרה המדגימים תהליכים עמוקים במבנה הנפש
היקף ומועדי הלימוד
-
התוכנית היא שנתית (2 סמסטרים), סה"כ 96 שעות אקדמיות.
-
הלימודים מתקיימים אחת לשבוע באוניברסיטת ת"א, בימי ה' בין השעות 16:15 עד 19:30, החל מ- 6.11.25.
-
מועדי הלימוד תשפ"ו >> (ייתכנו שינויים)
קהל היעד ודרישות הקבלה
-
עובדים סוציאליים בעלי תואר שני, בוגרי תוכנית תלת-שנתית מוכרת לפסיכותרפיה פסיכודינמית.
-
פסיכולוגים במומחיות טיפולית (רצוי עם הסמכה להדרכה).
-
פסיכולוגים חינוכיים מומחים שסיימו תוכנית תלת שנתית מוכרת בפסיכותרפיה פסיכודינמית.
-
פסיכיאטרים מומחים.
-
מטפלים באומנות בוגרי תוכנית תלת שנתית לפסיכותרפיה פסיכודינמית, שלהם תואר ראשון בעבודה סוציאלית או פסיכולוגיה.
הקבלה לתוכנית נעשית על סמך ריאיון אישי.
מטלות התוכנית ונהלים
-
קריאה רציפה במאמרים וחומרי לימוד.
-
הצגה של שעות טיפוליות בסמינר הקליני ע"י כל תלמיד/ה.
-
הגשת עבודת סיום בהיקף של כ- 1500 מילים.
-
נוכחות מלאה בשיעורים.
זכאות לתעודה
-
תלמידים שיעמדו במטלות, יקבלו תעודה המעידה על סיום לימודיהם בתוכנית, מטעם: היחידה ללימודי המשך והשתלמויות של ביה"ס לעבודה סוציאלית ע"ש בוב שאפל, אוניברסיטת תל-אביב.
-
לתעודה יצורף אישור לימודים המציין את משך הלימודים, תכני הלימוד ופירוט השעות האקדמיות שנלמדו.
-
למען הסר ספק: תוכניות הלימוד במסגרת היחידה אינן מקנות תואר אקדמי או נקודות זכות אקדמיות.
-
הנהלת התוכנית רשאית להפסיק לימודים במקרים חריגים בשל אי-עמידה בדרישות או בשל קשיי השתלבות.
סגל התוכנית
ד"ר אופיר לוי - מנהל אקדמי
עובד סוציאלי, תואר ראשון ושני מהאוניברסיטה העברית בירושלים. תואר שלישי - אוניברסיטת תל-אביב.
בוגר התוכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית של בר אילן ותוכנית להנחיית קבוצות באוריינטציה פסיכואנליטית מטעם האוניברסיטה העברית. בוגר קורס הדרכה על הדרכה של מחלקת בריאות הנפש של חיל הרפואה.
עוסק בהדרכה פרטנית וקבוצתית מאז 2002 בעיקר באשר לטיפול פסיכודינמי בנפגעי פוסט טראומה קלינית ומורכבת. ניהל, הדריך וטיפל במשך 10 שנים את היחידה לטיפול בנפגעי טראומה כרונית-מורכבת על רקע קרב ובעל רקע בטיפול במתבגרים נכים עם ניוון שריר וטיפול ב therapy play -בילדים .
מאז שנת 2007 מלמד במסגרת התואר השני לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל- אביב. בעל פרסומים קליניים ומחקריים בכתבי -עת בארץ ובחו"ל בנושא תקווה (hope) וטראומה ומאז שנת 2024 מנהל את הקליניקה לטיפול ב-PTSD של מרכז החוסן והטראומה באוניברסיטת ת"א.
דוד ג'קסון - פסיכולוג קליני מדריך ופסיכואנליטיקאי בחברה הפסיכואנליטית בישראל. בעבר פסיכולוג אחראי במרפאת הילדים והנוער במרכז לבריאות הנפש גהה ובעל ניסיון רב בעבודה עם ילדים ונוער במסגרות מרפאתיות ופנימיתיות. מורה ומדריך לאורך השנים באוניברסיטת תל אביב ובתוכניות שונות לפסיכותרפיה, מטפל בילדים, מתבגרים ומבוגרים בקליניקה פרטית, תל-אביב.
נטלי אזשי - עובדת סוציאלית קלינית, עמיתה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו – תוכנית מבוגרים וילדים. בעבר פסיכותרפיסטית לילדים ונוער במרפאה לבריאות הנפש במודיעין. בעלת ניסיון רב בהדרכת צוות והדרכת סטודנטים באוניברסיטת בר אילן. מטפלת בילדים מתבגרים ומבוגרים בקליניקה פרטית בתל אביב.
גלעד קירשנר - עובד סוציאלי, בוגר תואר שני במגמה קלינית ילד ונוער של ביה״ס לעבודה סוציאלית , אוניברסיטת תל-אביב . פסיכותרפיסט, בוגר בית הספר לפסיכותרפיה בביה״ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב. קנדידט במכון הישראלי לפסיכואנליזה במסלול המשולב ילדים ומבוגרים. כיום מטפל בקליניקה פרטית בהרצליה, ילדים נוער ומבוגרים. מדריך צוותי מטפלים ובאופן פרטני. בעבר מרצה בביה״ס לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב.
שכר לימוד והרשמה
-
שכר הלימוד לתשפ"ו - 13,400 ש"ח.
-
ניתן לחלק את שכר הלימוד השנתי למספר תשלומים ללא ריבית (עד 10 תשלומים), ובלבד שהתשלום האחרון לא יחרוג ממועד סיום שנה"ל.
-
דמי רישום המשולמים בעת הגשת המועמדות בסך 400 ש"ח, לא נכללים בשכר הלימוד ואינם מוחזרים בשום שלב.
לצורך הגשת מועמדות, יש להירשם באמצעות הטופס המקוון ולפעול ע"פ ההנחיות.
לתשומת לבך, מומלץ לעיין בהנחיות לרישום וכן בנהלי היחידה לפני מילוי הטופס.
מומלץ להכין מראש:
-
קובץ קורות חיים (CV) בעברית, הכוללים פירוט קצר של השכלה ותעסוקה, בפורמט וורד/PDF.
-
העתקים סרוקים של תעודות אקדמיות ומקצועיות.
-
תמונה.
-
פרטי כרטיס אשראי לתשלום דמי רישום.
-
מסמכים נוספים בהתאם לנדרש.
טל"ח