טיפול הורה-ילד ממוקד טראומה והתקשרות

תוכנית שנתית

להרשמה >>

טיפול הורה-ילד ממוקד טראומה והתקשרות
החלה ההרשמה לשנה"ל תשפ"א 2020-2021!
  • מידע כללי
  • הרשמה ושכה"ל
  • סילבוס
  • סגל התוכנית
טיפול הורה-ילד ממוקד טראומה והתקשרות, שנה"ל תשפ"א (2020-2021)
​ניהול אקדמי: ד"ר סיגל קני-פז
 
 
​מתאמת התוכנית: מיכל שביט  shmichal@tauex.tau.ac.il
 

רקע

אנשי טיפול בשירות הציבורי (רווחה, שפ"ח מרפאות לבריאות הנפש) והפרטי פוגשים ונדרשים לתת מענה מקצועי לפעוטות, ילדים, בני נוער ומשפחותיהם בהתמודדות עם טראומות ומשברים. אירועים אלה כוללים אבדן על רקע מוות פתאומי (תאונה, אירוע טרור, רצח) או מחלה מתמשכת, התעללות ואלימות כלפי ילדים, ילדים חשופים לאלימות בין הוריהם, סכסוכי גירושין ועוד.

אירועים טראומטיים אלו הם בעלי השלכות קשות על הילד ומשפחתו; המחקר מצביע על הפגיעה של טראומה על התפתחות המוח וההשלכות של פגיעה זו על ההתפתחות הרגשית קוגנטיבית וחברתית של תינוקות, פעוטות וילדים.  ככל שהטראומה לא מטופלת, ההשלכות ניכרות בטווח הארוך בבגרות.

ביחס להורים, הרי שחוויות טראומטיות שעברו ביחד עם ילדיהם, או מבוגרים פוסט-טראומטיים בעקבות אירועים שעברו הם בעברם, יקשו עליהם לספק לילדיהם בסיס בטוח ולגדל את ילדיהם שלהם בתחושה של בטחון ורוגע. לפיכך נצפה לראות כי בעקבות הטראומה תהייה פגיעה בהתקשרות וביכולת של ההורים לספק בסיס בטוח עבור ילדיהם.

בשל ההשלכות הדרמטיות של טראומה על פעוטות/ילדים, בני נוער ומשפחותיהם, נידרש לתת מענה טיפולי מתאים ומדוייק שיוכל לאפשר להחזיר את הילד למסלול התפתחותי תקין ולאפשר למשפחה לחזור לתפקוד.

בקורס ילמדו התיאוריה והפרקטיקה של עבודה עם ילדים ומשפחות שעברו אירועים טראומטיים, בין היתר ילמדו עקרונות מודל ההתערבות מבוסס הראיות בגיל הרך (CPP), אשר פותח בארה"ב ע"י פרופ' אליסיה ליברמן ופרופ' פטרישיה ואן הורן (ז"ל) המדגיש את הצורך בהתבוננות דרך עדשת הטראומה ועדשת ההתקשרות.

בין הנושאים שילמדו בתוכנית: השפעות של אירועים טראומטים על התפתחות ילדים, השפעות של טראומה על התקשרות, כיצד לאבחן את השינוי והסימפטומים אצל הילד בעקבות האירוע הטראומטי, הערכה של הקשר הורה-ילד דרך עדשות הטראומה וההתקשרות, התערבות טיפולית פרטנית ודיאדית עם ילדים והורים במצבי טראומה, עקרונות התערבות על פי מודל ה- cpp, בתוך כך: דיבור על האירועים הטראומטיים בדיאדה, חיזוק דמות ההתקשרות עבור הילד, זיהוי טריגרים טראומטיים ועיבודם, עבודה על הפחתת הסכנה בסביבתו של הילד, יצירת מרחב בטוח וסיוע להורים וילדים להנות מרגעים של הנאה משותפת.


מטרות התוכנית

מטרת התוכנית היא להכשיר ולהעשיר מטפלים בשירות הציבורי והפרטי, הנפגשים עם משפחות אשר מתמודדות עם אירועים טראומטיים ומשבריים קשים, תוך הרחבת הכלים הטיפוליים העדכניים ביותר שנמצאו יעילים בהקלה על סימפטומים של ילדים ומשפחותיהם.
 

תנאי הקבלה לתוכנית

מטפלים בילדים ובנוער עם ניסיון של 5 שנים לפחות באחד המקצועות הבאים:

עובדים סוציאליים בעלי תואר שני, פסיכולוגים מומחים, פסיכיאטרים מומחים, מטפלים בהבעה ויצירה בעלי תואר שני.

הקבלה מותנית בריאיון אישי.

 

​היקף התוכנית 

מסלול שנתי, 2 סמסטרים, סה"כ 100 שעות אקדמיות.

בכל סמסטר יהיו 10 מפגשים, בני 5 שעות אקדמיות כל אחד.


מועדי הלימוד בתשפ"א

ימי חמישי בין השעות 15:00 עד 19:15, החל מתאריך 19/11/2020.

 


מטלות

  • השתתפות קבועה וסדירה בשיעורים.
  • כל תלמיד ידרש להציג מקרה קליני בו הוא מטפל לאור עקרונות הקורס, פעמיים בשנה, במסגרת הפרקטיקום.

 


זכאות לתעודה

תלמידים אשר עמדו בדרישות, יקבלו תעודה המעידה על סיום לימודיהם בתוכנית 'טיפול הורה ילד ממוקד טראומה והתקשרות' במסגרת היחידה ללימודי המשך והשתלמויות של ביה"ס לעבודה סוציאלית ע"ש בוב שאפל, אוניברסיטת תל-אביב.
 
(הנהלת התוכנית רשאית להפסיק לימודים במקרים חריגים בשל אי-עמידה בדרישות או בשל קשיי השתלבות).

ט.ל.ח

 

 

 
 

 

צרו קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive