טיפול הורה-ילד במצבי טראומה | תשפ"ג

תוכנית חד-שנתית להכשרת אנשי מקצוע
​בטיפול בפעוטות, ילדים, בני נוער ומשפחותיהם בעקבות טראומה ומשבר

הלימודים בתוכנית מתקיימים ברובם ב"זום"

ההרשמה לתשפ"ג סגורה


מתאמת התוכנית: מיכל שביט - shmichal@tauex.tau.ac.il

טיפול הורה-ילד במצבי טראומה
  • מידע כללי
  • שכר לימוד והרשמה
  • סילבוס
  • סגל התוכנית
​ניהול אקדמי: ד"ר סיגל קני-פז

 

האתגר בטיפול בילדים ומשפחותיהם בעקבות טראומה


אנשי טיפול בשירות הציבורי (רווחה, שפ"ח, מרפאות לבריאות הנפש) והפרטי פוגשים ונדרשים לתת מענה מקצועי לפעוטות, ילדים, בני נוער ומשפחותיהם בעקבות טראומות ומשברים כגון אבדן פתאומי (תאונה, אירוע טרור, רצח) או בעקבות מחלה, מצבי התעללות ואלימות כלפי הילדים או בין הוריהם, סכסוכי גירושין ועוד.

 

לאירועים טראומטיים אלו השלכות קשות ומרחיקות לכת:

  1. על הילדים: המחקר מצביע על כך שטראומה פוגעת בהתפתחות המוח וכך משפיעה על ההתפתחות הרגשית, הקוגניטיבית והחברתית של תינוקות, פעוטות וילדים. ככל שהטראומה לא מטופלת, ההשלכות ניכרות בטווח הארוך ובבגרות.
  2. על ההורים: בין אם הם עברו חוויות טראומטיות עם ילדיהם, או אם הם עצמם פוסט-טראומטיים בעקבות אירועים בעברם, ההורים יתקשו לספק לילדיהם בסיס בטוח ולגדל את ילדיהם שלהם בתחושה של בטחון ורוגע.

בשל ההשלכות הדרמטיות של טראומה על פעוטות/ילדים, בני נוער ומשפחותיהם, נדרש מענה טיפולי מתאים ומדויק שיאפשר להחזיר את הילד למסלול התפתחותי תקין ולשקם את תפקוד המשפחה.

 

 

תכני הלימוד


בקורס יילמדו עקרונות מודל ההתערבות מבוסס הראיות בגיל הרך (CPP), אשר פותח בארה"ב ע"י פרופ' אליסיה ליברמן ופרופ' פטרישיה ואן הורן (ז"ל) המדגיש את הצורך בהתבוננות דרך עדשת הטראומה ועדשת ההתקשרות.

בין הנושאים שילמדו בתוכנית: השפעות של אירועים טראומטיים על התפתחות ילדים, השפעות של טראומה על התקשרות, כיצד לאבחן את השינוי והסימפטומים אצל הילד בעקבות הטראומה, הערכה של הקשר הורה-ילד דרך עדשות הטראומה וההתקשרות, התערבות טיפולית פרטנית ודיאדית עם ילדים והורים במצבי טראומה כגון דיבור על האירועים הטראומטיים בדיאדה, חיזוק דמות ההתקשרות עבור הילד, זיהוי טריגרים טראומטיים ועיבודם, עבודה על הפחתת הסכנה בסביבתו של הילד, יצירת מרחב בטוח וסיוע להורים וילדים להנות מרגעים של הנאה משותפת. 

 

 

מטרות התוכנית

 

להכשיר ולהעשיר מטפלים בשירות הציבורי והפרטי, הנפגשים עם משפחות שחוו טראומה ומשברים קשים, תוך הרחבת הכלים הטיפוליים העדכניים שנמצאו יעילים בהקלה על סימפטומים פוסט-טראומתיים של ילדים ומשפחותיהם.
 
 

היקף התוכנית ומועדי הלימוד

 

הלימודים מתקיימים בימי חמישי, בין השעות 15:00-19:15.
 
מועד פתיחה: 27/10/22.
 
לימודים מקוונים – למעט 2 מפגשים שיתקיימו בקמפוס.
 

תדירות המפגשים – אחת לשבועיים, אך יהיו גם מס' מפגשים שיתקיימו שבוע אחר שבוע. הלימודים רציפים לאורך השנה - ללא חלוקה לסמסטרים.


היקף התוכנית: 98 שעות אקדמיות.

 

 

תנאי הקבלה לתוכנית

 

מטפלים בילדים ובנוער עם ניסיון של 5 שנים לפחות באחד המקצועות הבאים:

עובדים סוציאליים בעלי תואר שני, פסיכולוגים מתמחים ומומחים, פסיכיאטרים מומחים, מטפלים בהבעה ויצירה בעלי תואר שני.

הקבלה מותנית בריאיון אישי.

 
 
 

​זכאות לתעודה

 

לתלמידים/ות אשר יעמדו בכל המטלות המפורטות להלן, תוענק תעודה המעידה על סיום הלימודים בתוכנית 'טיפול הורה ילד במצבי טראומה' מטעם: "היחידה ללימודי המשך והשתלמויות, ביה"ס לעבודה סוציאלית ע"ש בוב שאפל, הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון, אוניברסיטת תל-אביב". 

  1. נדרשת מכל תלמיד/ה השתתפות קבועה וסדירה בשיעורים. לפירוט נוסף בנושא נוכחות אנא עיינו בנהלי היחידה.

  2. בשיעורים מקוונים, על המצלמה להיות פתוחה לאורך כל השיעור.

  3. כל תלמיד/ה נדרש/ת להציג מקרה קליני בו הוא/היא מטפל/ת לאור עקרונות התוכנית, פעמיים בשנה, במסגרת הפרקטיקום.

 
 
 

הערות:

  • במקרים חריגים, הנהלת התוכנית רשאית להפסיק לימודים בשל אי-עמידה בדרישות או בשל קשיי השתלבות.

  • למען הסר ספק, תוכניות הלימוד במסגרת היחידה אינן מקנות תואר אקדמי או נקודות זכות אקדמיות.

  • מובהר בזאת שאין לימודים אלו "לימודי תעודה" בהגדרתם על פי חוקי אוניברסיטת תל-אביב, עם זאת, יודגש כי בוגרי כל התוכניות זכאים לתעודת סיום בכפוף לעמידה בכל המטלות.

 
 

 

צרו קשר עם מתאמת התוכנית

מיכל שביט - shmichal@tauex.tau.ac.il

ט.ל.ח

 

יצירת קשר

שם פרטי + שם משפחה
To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>