קורס ייחודי על מצבם של יחידים וקהילות שפונו/נעקרו מבתיהם בעקבות ה-7 לאוקטובר
ד"ר נורה קורין-לנגר
ד"ר ליאור בירגר
במהלך חופשת הסמסטר, בתאריכים 25-28 למרץ 2024, התקיים בבית הספר לעבודה סוציאלית קורס ייחודי לתלמידי התואר הראשון (שנים ב' ו-ג'), אשר התמקד במצבם של יחידים וקהילות שפונו/נעקרו מבתיהם בעקבות ה-7 לאוקטובר. מטרתו של הקורס, אשר הועבר על ידי ד"ר נורה קורין-לנגר וד"ר ליאור בירגר, הייתה ללמוד על הצרכים, המענים וההתערבויות שפותחו בשטח עבור המפונים בישראל, לצד הכרות עם המחקר והתיאוריה הקיימים אודות התערבות במצבי עקירה וטראומה, ועם העקרונות לעבודה במצבי חירום.
במהלך ארבעת ימי הקורס המרוכז, למדה הקבוצה באמצעות הרצאות פרונטליות של מרצות הקורס בכיתה, לצד הרצאות ומפגשים בלתי אמצעיים עם אנשי ונשות מקצוע ועם קהילת מפונים. אירחנו בכיתה את עו"ס נדב פרץ, מנהל מרכז חוסן שער הנגב, אשר בהרצאתו מעוררת ההשראה תיאר את עבודת מרכז החוסן ב"שגרה" שלפני ה-7 באוקטובר, במהלך השבת השחורה, וכן בחודשים שלאחר מכן. פגשנו גם את עו"ס ד"ר נירית וולק ואת צוות העובדים והעובדות הסוציאליים של עמותת על"ם. נורית תיארה את חוויותיה כמפונה בעצמה לצד עבודתה המקצועית כמדריכה של צוותי על"ם אשר פיתחו מענה ייחודי לנוער מפונה ברחבי הארץ.
באחד מימי הקורס, זכינו לבקר בבניין דירות ברמת-גן, בו עברו להתגורר באופן זמני חברי קהילת קיבוץ סופה. מספר חברות קהילה פתחו בפנינו בנדיבות הן את דלת הדירה הקהילתית בבניין והן את ליבן, ובמשך מספר שעות שיתפו אותנו באירועים הקשים, באבדנים ובטראומות שחוו באופן פרטי וכקהילה, הן במהלך השבת השחורה והן בחודשים שחלפו מאז. כפי שחזרו ואמרו לנו, הטראומה מבחינתן לא הסתיימה, ומלווה אותן תחושה קשה של אובדן אמון במדינה, לצד תחושה שגם כיום עליהן להילחם על הזכויות שלהן, על חזרת החטופים ועל קבלת תשובות לגבי עתידן מקובעי מדיניות שונים. יחד עמן, פגשנו גם בעו"ס עדי בשירי, מדריכת צוות במחלקת הרווחה של אשכול, אף היא מפונה בעצמה, מדריכה צוותים המלווים את המפונים וכן את קהילת סופה. עדי שיתפה בחוויות האישיות שלה כמפונה, כאם, כמי שנחשפה לאירועי ה-7 באוקטובר, לצד חוויותיה כעובדת סוציאלית אשר לא נחה לרגע מאז אותה שבת ועד היום. היא הותירה אותנו כקבוצה נפעמות ומלאות השראה, והמחישה לנו את המשמעות של המושג "מציאות טראומתית משותפת".
במהלך הקורס, ובמיוחד ביומו האחרון, קיימנו בכיתה דיונים אודות החוויות והידע אליהם נחשפנו, אודות דילמות מקצועיות ייחודיות כפי שעלו מהשדה, ואודות המשמעויות של כל אלה עבורנו כעובדות סוציאליות במציאות הישראלית בהווה ובעתיד.