תכנית הלימודים

על התכנית

משנת תשע"ד מציע בית הספר לעבודה סוציאלית על שם בוב שאפל באוניברסיטת תל אביב תכנית לימודים לתואר שני לבעלי תארים מתחומים אחרים – השלמה לתואר שני בעבודה סוציאלית. התכנית מקנה לתלמידים תואר שני בעבודה סוציאלית (MSW) וכשירות המאפשרת לתלמידים רישום בפנקס העובדים הסוציאליים ועיסוק במקצוע.

תכנית ההשלמות לתואר שני מיועדת לבעלי תארים קודמים (ב.א. או מ.א.) במדעי החברה/מדעי ההתנהגות[1]. התכנית מורכבת מ:

  • לימודי השלמה בעבודה סוציאלית, הכוללים ידע בסיסי והכרחי לעיסוק במקצוע, כולל הכשרה מודרכת בשדה.
  • לימודים מלאים לתואר שני בעבודה סוציאלית במסלול  אינטגרטיבי לטיפול והתערבות או במסלול לקידום מדיניות וזכויות חברתיות. המסלול הטיפולי (המסלול האינטגרטיבי) מתמקד בגופי הידע ושיטות ההתערבות המתקדמות, ומאפשר ללומדים קשת רחבה של קורסים תיאורטיים, טיפוליים, ומיומנויות התערבות במגוון מישורי התערבות ותחומי בעיה, וכולל פרקטיקה מודרכת. המסלול לקידום זכויות חברתיות מיועד למבקשים להתמקצע בעבודה פרטנית, קבוצתית, קהילתית ופרקטיקת מדיניות המבוססת על פרדיגמה של זכויות אדם וזכויות חברתיות.

קבלת התואר מותנית בעמידה בדרישות התכנית בצורה מלאה. לא תתאפשר קבלת תואר לאחר עמידה בלימודי ההשלמות הבסיסיים, אלא רק בסיום לימודי התכנית כולה.

משך הלימודים

תכנית לימודים מלאה של שלוש שנים:

בשנתיים הראשונות, יילמדו תכנים בסיסיים בעבודה סוציאלית, ותתקיים הכשרה מודרכת בשדה. בשנת הלימודים הראשונה ייארכו הלימודים שלושה ימים בשבוע: יום לימודים באוניברסיטה (יום ד'), ויומיים הכשרה בשדה (ימי ב', ה').

בשנת הלימודים השנייה יארכו הלימודים ארבעה ימים: יומיים באוניברסיטה (ימי ב', ד'), ויומיים בשדה (ימי א', ג'). למן השנה השנייה, יחלו התלמידים ללמוד גם לימודי תואר שני.

בשנה השלישית, ייערכו הלימודים יומיים בשבוע (ימי ב', ד'; בשנה זו לא מתקיימת הכשרה מודרכת בשדה).


1. בעלי תארים מתחומים שאינם מדעי החברה/ההתנהגות רשאים להירשם כל עוד עמדו בדרישות לקורסי הקדם, כמו גם בתנאי הקבלה האחרים, כפי שמפורטים בסעיף 'תנאי הקבלה לתכנית.

 

 

מסלולי הלימוד

בלימודי ההשלמה (שנתיים ראשונות)

בלימודי ההשלמה, המיקוד הוא בהיבטים תיאורטיים ומעשיים הקשורים בטיפול והתערבות בעבודה סוציאלית. הלימודים כוללים הכשרה מודרכת בשדה, המלווה בקורסי ליבה הנלמדים בקבוצות קטנות.

 

בשנה הראשונה ללימודי ההשלמות מסגרות ההכשרה המעשית בכל קבוצה מגוונות.

 

בשנה השנייה הלימודים הם בהתרכזויות לפי הנושאים הבאים:

 

בריאות הנפש – בה נלמדים תכנים הקשורים לטיפול דינאמי קצר מועד. מסגרות ההכשרה המעשית בהתרכזות זו הן בתחום בריאות הנפש.

 

ילד ונוער – בה נלמדים תכנים הקשורים לטיפול פסיכו-דינאמי בילדים והוריהם. מסגרות ההכשרה המעשית בהתרכזות זו הן עם ילדים ונוער.

 

נשים ומגדר – בה נלמדים תכנים הקשורים לטיפול פמיניסטי דינאמי. מסגרות ההכשרה המעשית בהתרכזות זו הן עם נשים.

 

בלימודי התואר השני (למן השנה השנייה)

המיקוד בלימודי התואר השני הוא בתכנים טיפוליים מתקדמים, הן ברמה התיאורטית והן המעשית. הלימודים במסגרת התואר השני הם במסלול טיפולי (מסלול אינטגרטיבי לטיפול והתערבות), כאשר התלמידים יכולים לבחור במסלול עם תזה, וללא תזה.

ללומדים במסלול ללא תזה מתקיים בשנת הלימודים השלישית פרקטיקום במגוון נושאים המוצעים מדי שנה.

לא ניתן להירשם למסלולי לימודים אחרים הנלמדים בתואר השני. לא ניתן לעבור בין המסלולים ואופני הלימוד בתוך המסלול במהלך הלימודים.

 

תנאי מעבר בין השנים

תנאי מעבר לשנה ב':

  1. קבלת ציון 'עובר' בקורס הכשרה מעשית מודרכת בשירותי רווחה (הציון בהכשרה המעשית הוא 'עובר', 'נכשל'), וממוצע ציונים 80 לפחות בקורסי מיומנויות התערבות ב', ושיטות בעבודה סוציאלית 2.
  2. עמידה בכל דרישות קורסי הקדם המפורטים למעלה.
  3. מעבר קורס הדרכה בספריה (קורס זה אינו כלול במניין שעות הלימוד).
  4. עמידה בתוכנית הלימודים המלאה לשנה א' בציון ממוצע 85 לפחות.

 

תנאי מעבר לשנה ג':

  1. קבלת ציון 'עובר' בקורס הכשרה מעשית מודרכת בשירותי רווחה (הציון בהכשרה המעשית הוא 'עובר', 'נכשל') וממוצע ציונים 80 לפחות בקורסים: מיומנויות התערבות ג', קורס התרכזות ג'. 2.
  2. מעבר בחינת פטור בסטטיסטיקה (הבחינה תתקיים בתחילת שנה ב').

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>