סיפורי הצלחה של בוגרות/ים שלנו
בוגר תואר ראשון בעבודה סוציאלית (בהצטיינות יתרה) מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני (בהצטיינות) במגמה הטיפולית עם תזה מאוניברסיטת בר אילן. התזה שלי עסקה בקשר בין הומופוביה מופנמת להתנהגות מינית סיכונית בקרב נשאי HIV בהנחייתה של פרופ' ורדה סוסקולני. לצד זאת עברתי הכשרות נוספות כגון מיומנויות קוגניטיביות, מיינדפולנס וטיפול בחשיפה ממושכת לנפגעי פוסט טראומה. ב-4 השנים האחרונות אני מרכז את נושא הטיפול הפסיכוסוציאלי בנשאי HIV וחולי איידס במרכז הרפואי שיבא, תל השומר במרפאה תחת ניהולו של ד"ר יצחק לוי שמהווה מנטור ומודל לחיקוי עבורי מאז החלה עבודתי במרכז. העבודה במרכז היא מאתגרת ומשלבת טיפול פרטני וקבוצתי לצד עבודה קהילתית עבור אוכלוסייה אשר מחלתם היא פסיכוסוציאלית (בעיקר בשל הסטיגמה הקשה ממנה סובלים והמשמעויות האישיות והחברתיות הנגזרות ממנה) לא פחות מאשר רפואית. בנוסף אני עו"ס של מחלקת עור וכן עובד במרפאה הפסיכיאטרית בבית החולים בה אני עוסק בטיפול בנפגעי PTSD מהשירות הצבאי. משלב בעבודה השוטפת גם עשייה מחקרית שכוללת פרסום מאמרים והשתתפות בכנסים בארץ ובחו"ל בתחומי העיסוק שלי וכן מטפל באופן פרטי. בעבר התנדבתי בארגון הנוער הגאה במשך 3 שנים כמדריך ורכז מדריכים, הנחיתי קבוצה לגברים הומואים אשר סובלים מהתמכרות לאתרי ואפליקציות היכרויות וכן קבוצה לגברים הומואים בגיל השלישי (אותה התחלתי ללוות במסגרת ההכשרה המעשית בשנה ב לתואר הראשון). את הלימודים בבית הספר התחלתי לפני כ-8 שנים ובמהלכם זכיתי להיחשף ללימודי בסיס ולמגוון פרטיקות והתערבויות בתחום העבודה הסוציאלית. למרות שבחרתי להמשיך ללימודי תואר שני במוסד אחר, בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב מהווה עבורי עד היום כבית וזאת בשל המקצועיות, התמיכה, האנושיות, והפלורליזם שמאפיינים את סגל בית הספר ואת תלמידיו. בזכות לימודיי בבית הספר שחיבר אותי להכשרה מעשית במרכז הגאה התחלתי לעסוק וממשיך בכך עד היום בעשייה טיפולית בקהילת הלהט"ב, אליה אני משתייך. על אף המשמעויות והאתגרים הכרוכות בעבודה מקצועית בקהילה שלי, עיסוק זה מטעין אותי בתחושת משמעות ייחודית אשר לא הייתה מתאפשרת בדרכים אחרות ואני מודה לבית הספר על כך (ובטוח שנתראה שוב בעתיד).
קרן ארז נשואה לאיל, אמא לעמית ודניאלה ( ועוד אחת בדרך..)
בוגרת תואר ראשון בעבודה סוציאלית (בהצטיינות) ,תואר שני בעבודה סוציאלית במסלול תזה מאוניברסיטת תל-אביב ובוגרת המסלול לניתוח התנהגות יישומי במכללת וינגייט .
מנכ"לית מרכז מטר"ה – בית לטיפול רב תחומי התנהגותי רגשי ומרכז BECI- המרכז לפיתוח תקשורת חברתית, עובדת סוציאלית MA, מנתחת התנהגות , ומומחית לפיתוח תקשורת חברתית ע"פ מודל BECI, מנחה תכניות רבות לילדים ובוגרים עם עיכוב התפתחותי, אוטיזם ולקויות שונות. בעלת ניסיון רב בעבודה במסגרות ובמשפחות, מרצה ומדריכה צוותי חינוך וטיפול.
במקביל ללימודי עבודה סוציאלית - מקצוע נפלא בעיני, צללתי לעולם מרתק של עבודה עם ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים והיכרות ראשונה עם תחום ניתוח התנהגות . במקביל עבדתי עם בני נוער בסיכון במסגרת פנימיה ובמסגרת מרכז עדי לנערות של עמותת עלם. לאורך השנים נהנתי משני העולמות ומהקסם שבמקצוע העבודה סוציאלית.
במקביל לסיום לימודי עבודה סוציאלית – חיפשתי ללמוד ולהעמיק במציאת טכניקות להתקדמות ושינוי התנהגותי משמעותי אצל משפחות וילדים שהייתי מעורבת בטיפולם, וכך הגעתי ללימודי ניתוח התנהגות.
השילוב בין עבודה סוציאלית והגישה ההתנהגותית הוליד אצלי את החלום להקים את מרכז מטר"ה.
בשנת 2008 הקמתי את מרכז מטר"ה - בית לטיפול רב תחומי התנהגותי רגשי , בית המשלב בין הגישה ההתנהגותית והרגשית. ומרכז הכשרה הפועל מתוך אמונה כי הגישה ההתנהגותית יכולה וצריכה להכיל בתוכה התייחסות ומקום לחלקים הרגשיים של הילד.
מרכז מטר"ה נותן מענה למשפחות ומסגרות הנזקקות להדרכה וליווי בהתמודדות עם אתגרים שונים בתחום התנהגותי, התפתחותי, רגשי או מערכתי, הן בתוך המרכז, הן בבתי משפחות ובמסגרות שונות.
הטיפולים כולם מונחים בגישה ההתנהגותית אך משלבים בתוכם טיפול רגשי ומקצועות טיפוליים שונים, בהתאם לצרכי הילד/ משפחה.
במרכז מטר"ה אנו מאמינים כי רגישות טיפולית הינה אחת מאבני היסוד החשובות ביותר בטיפול. לכן, כלל המטפלים עימם אני עובדת מונחים ופועלים תוך רגישות טיפולית והמקצועיות ההכרחית בטיפול.
אנו מפעילים במרכז תכניות טיפוליות נרחבות לילדים עם עיכוב התפתחותי , אוטיזם ולקויות שונות המבוצעות ע"י מנתחי התנהגות, מטפלים התנהגותיים ומטפלים פרא רפואיים מנוסים בעבודה פרטנית עם הילד. במרכז ישנם טיפולים רגשיים גם בבני המשפחה המיוחדת.
עם השנים הפכתי את המרכז להיות "בית" מקצועי למנתחי התנהגות ,אחת לחודש מתקיים ערב העשרה מקצועי, בנוסף אנו מקיימים דיונים פתוחים, הדרכות פרטניות וקבוצתיות למנתחי התנהגות ומערכי תמיכה במנתחי התנהגות מתחילים, להתמודדות עם המשימה המורכבת והמאתגרת של ההשתלבות בשוק העבודה .
בנוסף אנו מקיימים מסלולי הכשרה משולבים לטיפול התנהגותי ושילוב באוריאנטציה התנהגותית, רגשית וקהילתית עם מעורבות כערך מרכזי. אני מעורבת, מובילה, מרכזת ומרצה באופן אישי בכל הדרכה, השתלמות, הכשרה ופעילות, תוך אמונה ורצון להעביר הלאה את השילוב בין הגישה ההתנהגותית וההתייחסות הרגשית שהפכו לאבני דרך לאנשי מקצוע רבים.
בשנת 2017 בניתי עם עמיר ברדה את מודל I.C.E.B מודל התערבות חדשני וייחודי לפיתוח מיומנויות תקשורת חברתית , המודל מציע תפיסת עולם רחבה ועמוקה וכלים לבניית עבודה מסודרת בתחום התקשורת החברתית, המודל נבנה מתוך צורך עמוק שעלה מהעבודה בשטח להבין לעומק ולפתח שיטות טיפול והתערבות איך ללמד את האדם להיות אדם חברתי , כמו גם לייצר עבור מטפלים מכל התחומים, כלי עבודה לבניית תהליכי עבודה שלמים ומקיפים להתמודדות עם בעיות מיומנויות תקשורת חברתית.
המודל קצר הצלחות מרגשות בשטח והוביל אותי להקמת מרכז BECI , לטיפול והכשרת מטפלים.
עבודה עם ילדים מיוחדים ועם המשפחה המורחבת שלהם היא משימת חיי. קידומם, הבנת עולמם הפנימי ומציאת הגשר הזה דרכו נוכל להבין האחד את השני הוא אתגר עצום ומרתק עבורי. אך קודם כל ולפני הכול אני אוהבת את מה שאני עושה, אני אוהבת את המשפחות המדהימות שאני זוכה להכיר, ואת הילדים המיוחדים והנדירים שלהם ומשפחתם ושיפור איכות חייהם חשובים לי יותר מכל דבר אחר.
האמונה שאני מובילה, שהשילוב שבין הכלים ההתנהגותיים ונקודת המבט הרגשית, המכילה, והתומכת הוא השילוב הנדיר שמסייע ליצור שינוי. ונלחמת להכרה שאין סתירה בין הטיפול הרגשי וההתנהגותי , שניהם הם שני כלים אדירים ששילובם יחד מוליד תוצאות מדהימות.
אני מאמינה שעבודה בצוות רב מקצועי שמשתף פעולה ועובד כמקשה אחת,
בעולם שלי הרגש הוא חלק אינטגרלי מהטיפול והיעילות והקידום הם הכרח והכלים שיש ברשותי, עבודה סוציאלית וניתוח התנהגות מסייעים לי במימוש החזון הזה.
רים סטל, עובדת סוציאלית (MSW), ילידת יפו ואמא לשלוש בנות. עוסקת בעיקר בתחום הילדים בסיכון והנחיית קבוצות הורים.
סיימתי את התואר הראשון בעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית בירושלים ועבדתי מספר שנים בתפקיד עו"ס מנחת אומנה, אזור אבו גוש ומזרח ירושלים ולאחר מכן באזור יפו. במסגרת זו יצרתי קשר טיפולי עם ילדים, עסקתי בהדרכת הורים, והנחיתי קבוצות להורים אומנים.
ב-2010 סיימתי את לימודי התואר השני באוניברסיטת תל אביב במסלול תיזה, בתחום המדיניות החברתית.
מ-2011, אני עובדת במנהל השירותים החברתיים של עיריית תל אביב, בתפקיד עו"ס בתי ספר ערבים ביפו. אני מנגישה את השירות של עבודה סוציאלית לילדים, למשפחות ולצוות הבית-ספרי, מגשרת בין "שתי השפות" ושני העולמות חינוך-רווחה ומטפלת בתיקי משפחה במחלקה לשירותים חברתיים. אני פועלת ליצירת שיתופי פעולה בין גורמים שונים הנוגעים בילד בתוך ומחוץ לבית הספר והרחבת המענה הטיפולי.
במסגרת התפקיד, אני מקפידה להנחות מדי שנה קבוצות הורים בתחום ההורות וקבוצות ילדים בתחום שליטה עצמית ומניעת אלימות. כמו-כן, הייתי שותפה לתהליך הקמת מועדוניות לילדים בסיכון ואני רפרנטית הרווחה בתוכניות טיפול שמופעלות בבית הספר.
ב- 2012 למדתי הדרכת הורים בגישת הסמכות החדשה, שפיתח פרופסור חיים עומר והתמחיתי בטיפול התנהגותי קוגניטיבי.
לפני שנה, התחלתי גם לעבוד כמטפלת רגשית לילדים בגיל הרך במרכז הירש ביפו. אני עוסקת באבחון פסיכו-סוציאלי, טיפול רגשי לילדים, טיפול דיאדי והדרכה הורית. בנוסף, אני מרכזת את "תוכנית משפחות" מטעם התוכנית הלאומית לילדים בסיכון. אשר מטרתה לעודד אינטראקציה חיובית של הורה-ילד דרך פעילות דיאדית, קבוצת הורים במקביל לקבוצות ילדים, הדרכה הורית והדרכת צוות מדריכים.
עבודה בקבוצות ועבודה מערכתית מאפיינות את כל תחומי העיסוק שלי. אני מאמינה שיצירת שיתופי עולה פנים-ארגוניים ובין ארגוניים, תוך השמעת קולה של האוכלוסייה שבטיפולנו, עשוי לייעל תהליכי טיפול וליצור שינוי.
אני מאמינה שמודעות גבוהה לערכים המנחים אותנו, לתרבות שלנו, לאמונות שלנו והתבוננות מתמדת על דרכי הפעולה שלנו היא אחד המפתחות החשובים להצלחה.
בשנת 2005 התחלתי לעבוד באגף לשירותים חברתיים בבית שמש בתפקיד עו"ס משפחה בתחום צרכים מיוחדים. בשנת 2011 קיבלתי על עצמי תפקיד של מדריכה וראש צוות צרכים מיוחדים. במסגרת עבודתי פעלתי להקמת יחידה לטיפול באוכלוסייה עם צרכים מיוחדים שקידמה את תחום הצרכים המיוחדים בבית שמש. היחידה ליוותה מעל 800 משפחות כאשר נוסף על הליווי הפרטני עסקנו בפיתוח שירותים מואץ בעיר.
בין השנים 2015- 2017 למדתי תואר שני בעבודה סוציאלית בביה"ס לעבודה סוציאלית ע"ש בוב שאפל באוניברסיטת תל אביב במסלול אינטגרטיבי עם התמחות בפרקטיקת שינוי מדיניות.
בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב מצאתי בית מקצועי מלמד ומכוון. גיליתי חיבור נדיר בין אקדמיה פורצת דרך לבין השטח עמוס האתגרים. במשך שנתיים של לימודים הרגשתי כיצד אני מתפתחת וגדלה.
במהלך הלימודים הושפעתי רבות ממרצים נפלאים מהם זכיתי ללמוד לאורך הדרך. ההתמחות בתחום שינוי מדיניות העניקה לי כלים, זויות ראי רחבות ואמונה ביכולת שלנו כעובדים סוציאליים להניע ולהוביל תהליכים לשינוי מדיניות. למדתי להאמין ביכולת שלנו כעובדים סוציאליים להביא לשינוי- ויותר מזה- במחויבות שלנו לעשות זאת.
לימודי התואר השני בביה"ס לעבודה סוציאלית בתל אביב הפכו לציון דרך חשוב ומשמעותי בחיי המקצועיים והשאירו בי דמויות מופנמות של מורי דרך שהשפיעו רבות על העובדת הסוציאלית שאני היום.
ביולי 2017 בחרתי לעזוב את אגף הרווחה בבית שמש במטרה להתפתח לתפקיד ניהולי משמעותי בשירותי הרווחה במדינת ישראל.
בחודשים האחרונים אני מנהלת לשכה לשירותים חברתיים באזור תלפיות מזרח בירושלים.
צוות הלשכה מונה 18 עובדים בתחומים שונים אשר מלווים כ 1500 משקי בית ואחראים על סיוע לילדים, בני נוער, משפחות, יחידים וקשישים. אופי האזור מחייב התייחסות רגישת תרבות לעולים חדשים. הליווי הניתן בלשכה כולל מידע ומיצוי זכויות, ייעוץ, טיפול, תיווך לקבלת שירותים, פעולות מתוקף חוקי הגנה, עבודה קהילתית ועוד- בהתאם להנחיות התע"ס.
המבנה הארגוני בירושלים מחייב שיתופי פעולה בין צוות הלשכה ליחידות עירוניות שונות.
עבודת עו"ס בלשכה לשירותים חברתיים טומנת בחובה אתגרים רבים. אחת המשימות המשמעותיות היא עבודה משולבת וקידום מענים למניעה וטיפול בעוני והדרה חברתית בניסיון לצמצם פערים חברתיים ולאפשר מתן הזדמנויות. אנו פועלים גם להרחבת החיבור והמעורבות בין הלשכה לשירותים חברתיים לתושבי השכונה.
"שמי נטע-לי ורבר מסנז'ניק, בת 30, בוגרת תואר ראשון ושני בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב.
התזה שלי, בהנחייתם של פרופ' רונית ליכטנטריט ופרופ' מאיר טייכמן, עסקה בסיפור חייהן של צעירות מבית חרדי שנשרו ממסגרות החינוך התורניות. כולי תקווה כי פרסום ממצאי המחקר יסייע בהשמעת קולן המושתק של אותן צעירות שחוו (וחלקן עודן חוות) מצבי סיכון, יקדם את העלאת המודעות למצבן, ויתרום להרחבת המשאבים והמענים המוקצים לטיפול באוכלוסייה זו.
הקשר האינהרנטי בין מצוקתו של הפרט, ובמקרה זה הצעירה הנושרת, לבין הבטחת מענה ברמת המדיניות לה ולאלו שסובלות ממצוקה דומה, עמדה לנגד עייני לאורך כתיבת התזה. זיהוי מצוקת הפרט כחלק מבעיה חברתית, שהינה תוצר של בעיה פוליטית אשר פוגעת ברווחת קבוצת אנשים ואף בקבוצה כולה, מלווה את עשייתי המקצועית בשנים האחרונות.
עם סיום התואר הראשון, היה בי צורך עז להתנסות בארגון שמקדם השפעה ברמת המקרו, כך שקבוצה נרחבת של אזרחים תוכל לחוות שינוי משמעותי ברווחתם ובחייהם. לשמחתי התקבלתי לארגון שהיה אז בחיתוליו "הפורום הציבורי- כפרי הנוער והפנימיות בישראל".
הפורום הינו ארגון פילנתרופי שמטרתו לקדם את המסגרות הפנימייתיות בישראל. אלו, נותנות מענה לילדים ולבני נוער במצבי סיכון ומסייעות לצמצום הפערים החברתיים-החינוכיים הקיימים. הפורום דוגל ברתימת המערכת הממשלתית, הפרלמנטרית והחברה האזרחית לשיתוף פעולה ומקדם ברמה הלאומית את חניכי ובוגרי המסגרות הללו (למעלה מ- 25,500 חניכים). זאת, באמצעות הבטחת הקצאת משאבים הולמת ובמטרה להבטיח כי כל אחד ואחת מהם, יוכל להשתלב בצורה המיטבית בחברה הישראלית ולממש את הפוטנציאל הגלום בו.
ברמת הפרקטיקה, אנו מתמקדים בכמה מישורי פעילו, ובהם: העלאת מודעות לחשיבות המסגרות הפנימייתיות (באמצעות קשרי ממשל ופעילות תקשורתית); פיתוח שת"פ אסטרטגיים עם החברה האזרחית (פילנתרופיה, עמותות וארגונים, רשויות מקומיות) והמגזר העסקי; פיתוח ידע, מחקר ומודלים יישומיים; פיתוח הכשרות לסגלים המקצועיים; ופיתוח פרויקטים לאומיים בשת"פ עם משרדי הממשלה וארגוני החברה האזרחית: כדוגמת מיזם שיפוצי מגורי חניכי כפרי הנוער והפנימיות בכ- 200 מסגרות.
אני שמחה על ההזדמנות לשתף את קהילת העו"סים בעשייה חברתית, שאינה טיפולית במהותה, אלא מתמקדת בהשפעה על מדיניות.
כולי תקווה שאנו כעו"סים, כל אחד בעבודתו הוא, נמשיך לקדם את עקרונות רווחת הפרט, שיויון הזדמנויות וכבוד האדם, ושביחד, נקדם שינוי לאומי וחברתי לטובת כלל אזרחי ישראל"
"סיימתי את לימודיי בבית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש בוב שאפל בשנת 2011. בשנת 2012 התחלתי לעבודה בעיריית ת"א, במחלקת לב העיר לגיל הזהב כעו"ס קשישים. במקביל, התחלתי את לימודיי התואר השני בחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת ת"א. במהלך לימודיי שימשתי כעוזרת הוראה של ד"ר דפנה פרומר בביה"ס לע"ס.
בשנת 2015, החלטתי לעזוב את תפקידי בעיריית ת"א, והתחלתי לעבוד בחברת "עמל ומעבר". בין תפקידי בחברה ניהלתי סניפים גדולים בתחום הסיעוד והייתי אמונה על מעל 1400 מטופלים ו-1200 מטפלות. במקביל, סיימתי קורס מדריכים בביה"ס לע"ס והדרכתי (ועודני מדריכה) סטודנטים. לאחרונה סיימתי את תפקידי בסניפים והתחלתי לעבוד במחלקה המקצועית של "עמל ומעבר". חברתנו שמה לעצמה למטרה לספק שירות מקצועי, הוליסטי ומיטבי עבור מטופליה, ובמסגרת תפקידי לסייע בהכשרת הצוות המקצועי של החברה וכן לפעול לשינויי מדיניות בתחומי הפעילות שלנו"