תוכנית מרוכזת לעבודה עם טראומה (השתלמות מקוונת)

למשתתפים/ות בתוכנית תוענק מלגה למימון מלא של שכר הלימוד מטעם אוניברסיטת תל-אביב
 

ההשתלמות מוכרת ע"י איגוד העובדים הסוציאליים לשעות ידע מקצועי (גמול השתלמות)
 

ניהול אקדמי: ד"ר ג'וליה גוזמן

ההרשמה לכל ארבעת המחזורים סגורה

למידע נוסף:

מתאמת התוכנית - מיכל shmichal@tauex.tau.ac.il


 

מועדי הפתיחה של ארבעת המחזורים (ההרשמה סגורה):

 

מחזור מס'

תאריך פתיחה

יום בשבוע

שעות

מחזור 1

17.12.23

א

10:00-13:15

מחזור 2

21.12.23

ה

08:30-11:45

מחזור 3

1.2.24

ה

09:00-12:15

מחזור 4

7.2.24

ד

08:30-11:45

 

 

רקע:

 

טראומת המלחמה הנוכחית שולחת זרועות לחייהם של אזרחים רבים במדינת ישראל. ככל שחולף הזמן, מספר הנפגעים ממנה עולה, והשלכותיה מתרחבות. מעגל המתמודדים עם טראומה וביטוייה הולך וגדל, וצפוי להגיע לכל שירות, בו פועלים עובדים סוציאליים  בפריסה הארצית, לרבות שירותי הרווחה, מסגרות הבריאות והשיקום בקהילה, מסגרות לטיפול בילדים ועוד.
 

טראומה הנה תגובה המתרחשת לאחר אירוע משמעותי, אשר נתפס כמאיים, פיזית או נפשית, על האדם עצמו או על אחרים משמעותיים לו, ואשר היה מלווה בחוויה של חוסר אונים. טראומה יכולה להיווצר כתוצאה מאירוע חד-פעמי, שעלול להוביל להתפתחות של תסמונת דחק פוסט טראומטית (PTSD), או כתוצאה מאירוע מתמשך או בעקבות סדרה של אירועים, בעקבותיהם עלולה להתפתח פוסט טראומה מורכבת (COMPLEX PTSD). בנוסף, אנשי מקצוע, שנחשפים לטראומה באופן תדיר בעבודתם, עלולים לחוות טראומטיזציה משנית.
 

לא ניתן להגדיר טראומה רק דרך מאפייני האירוע שהתרחש בפועל, אלא האופן, בו האירוע נתפס על ידי האדם הנו מרכזי בהגדרתה. אירוע טראומטי יכול להיות מלחמה, אירוע טרור, חשיפה לאלימות פיזית, מינית או רגשית, מחלה, פציעה מסכנת חיים, ועוד. ככל שהאירוע עורר רמות גבוהות יותר של חרדה ופחד, היה בלתי נתפס, בלתי צפוי או התרחש במקום, שנתפס אצל האדם כמקום בטוח, כך עולים הסיכויים שהוא יוגדר כאירוע טראומטי.
 

פנייה לטיפול סמוך ככל הניתן למועד התרחשות הטראומה, עשויה להוביל להקלה משמעותית, וכן למנוע התפתחות הפרעה פוסט-טראומטית. כאשר התגובה הטראומטית אינה מטופלת, היא עלולה להוביל להפרעה הפוגעת בתפקודו של האדם בתחומים שונים. התערבות מודעת טראומה, שמיטיבה להבחין בתגובות הקצרות וארוכות הטווח של הטראומה ונותנת מענה ראשוני מיטבי, היא קריטית ויכולה למנוע התדרדרות משמעותית וסבל רב בעתיד. בהינתן טיפול הולם בטראומה, עשויים להתרחש אצל האדם גם שינויים פסיכולוגיים חיוביים, המכונים צמיחה פוסט-טראומטית או צמיחה מתוך משבר. כמו כן, חשוב להנגיש לעובדים סוציאליים כלים למניעת טראומטיזציה משנית למניעת שחיקה מקצועית, תשישות חמלה ופרישה מהמקצוע.

 
 
 

מטרות:
 

מטרת השתלמות זו הנה להעניק לעובדים סוציאליים ידע תיאורטי וכלים פרקטיים בהיבטים של טראומה על רקע מלחמה. נושאי הלימוד יאפשרו היכרות ממוקדת ואפקטיבית עם מרכיבי הליבה של עבודה עם אנשים שחוו טראומה על רקע מלחמה וטרור, כולל יצירת תשתית להתמודדות מיטיבה והפחתת הסיכון לטראומטיזציה ושחיקה של אנשי מקצוע בעקבות החשיפה לתכנים קשים.
 

בתום ההשתלמות יהיה ברשות המשתתפים ידע בתחום הטראומה, שיאפשר להם להעניק סיוע מותאם לנפגעי טראומה על רקע מלחמה וטרור, לזהות סימנים מקדימים להתדרדרות במצב נפשי ומתן מענה להם, ולאתר הזדמנויות לצמיחה מתוך משבר. וזאת תוך שמירה על רווחתם, כך שיוכלו להמשיך ולהציע עזרה מקצועית למטופליהם לאורך זמן.

 

 

קהל היעד:

  • עובדים סוציאליים במגוון רחב של שירותים, שאינם עובדים בדרך כלל עם אוכלוסיות נפגעות טראומה, בייחוד על רקע מלחמה, או בגישות מוכוונות או מודעות טראומה

  • הקבלה מותנית בראיון אישי

 
מספר המקומות מוגבל: 30 משתתפים בכל מחזור
 
 

שכר הלימוד: 
 

למשתתפים תוענק מלגה למימון מלא של שכר הלימוד בתוכנית*

*במעמד הגשת המועמדות יש לשלם 200 ש"ח עבור דמי הרישום (לא כלול במלגה).

 

 

היקף, מועדים ואופן הלימוד:

  • 6 מפגשים של 4 שעות כל אחד - סה"כ 24 שעות לימוד.

  • למעלה ניתן לראות את מועדי הפתיחה של 4 המחזורים.
  • לימודים מקוונים.

 

נושאי הלימוד:

  • מושגים בסיסיים בטראומה

  • תגובות נפשיות לטראומה

  • עקרונות התערבות וגישות טיפוליות במצבי טראומה עם ילדים ומבוגרים

  • כלים להתמודדות עם טראומטיזציה משנית

 

 

תכני ההרצאות - מחזור ראשון:

*ייתכנו שינויים
 
מועד
הרצאה ראשונה
 
הרצאה שניה
17.12.23
עבודה עם טראומה – מבוא ומושגים בסיסיים | ד"ר ג'וליה גוזמן
עקרונות התערבות מידית במצבי טראומה | ד"ר רוני ברגר
24.12.23 התמודדות במצבי טראומה ואובדן | ד"ר אתי אבלין "מחושך לאור – ליווי ותקווה במצבי טראומה ואובדן" | ד"ר אתי אבלין
31.12.23
טראומה בגיל הרך והשלכותיה על ההתפתחות, ההורות וההתקשרות | מיכל ירדני
 
7.1.24
כיצד לדבר עם ילדים על אירועים טראומטיים | מיכל ירדני
עקרונות הטיפול בטראומה בגיל הרך | מיכל ירדני
14.1.24
קידום הסתגלות חיובית אחרי טראומה | ד"ר אביטל קאי צדוק
עבודה קבוצתית במצבי טראומה | ד"ר אביטל קאי צדוק
21.1.24
שמירה עצמית - דרכי התמודדות וכלים למניעת טראומטיזציה משנית ותשישות חמלה | ד"ר אתי אבלין
סיכום ומשוב | ד"ר ג'וליה גוזמן
 
 
 

זכאות לתעודה:

 

  1. נדרשת מכל תלמיד/ה השתתפות קבועה וסדירה בשיעורים. לפירוט נוסף בנושא נוכחות אנא עיינו בנהלי היחידה.

  2. בשיעורים מקוונים, על המצלמה להיות פתוחה לאורך כל השיעור.

  3. במקרים חריגים, הנהלת התוכנית רשאית להפסיק לימודים בשל אי-עמידה בדרישות או בשל קשיי השתלבות.

  4. למען הסר ספק, תוכניות הלימוד במסגרת היחידה אינן מקנות תואר אקדמי או נקודות זכות אקדמיות.

 

 

 


 

 

סגל ההוראה:

ד"ר ג'וליה גוזמן – מנהלת אקדמית.
עובדת סוציאלית מומחית בתחום הבריאות, מנהלת השירות לעבודה סוציאלית ב"אסותא מרכזים רפואיים", מרצה בתואר ראשון ושני בביה"ס לעבודה סוציאלית, אונ' תל אביב. מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ובעלת ניסיון של 20 שנות עבודה בטיפול פרטני, זוגי, משפחתי וקבוצתי במצבי בריאות, חולי וטראומה.

 

  • ד"ר אביטל קאי צדוק – עובדת סוציאלית, ראש המח' לעבודה סוציאלית במרכז האקדמי רופין ומנחה בכירה בתוכנית להכשרת מנחי קבוצות בביה"ס לע"ס, אונ' תל אביב. ניהלה את שלוחת מכון חרוב בטולסה בהיותה חוקרת אורחת באונ/ אוקלוהומה, ארה"ב. תחומי המומחיות במחקר ובפרקטיקה: עמידות וצמיחה אחרי טראומה, עבודה קבוצתית, עבודה עם נוער במצבי סיכון.

 

  • מיכל ירדני - פסיכולוגית התפתחותית מומחית. מטפלת בקליניקה פרטית בילדים והורים, בגישה אינטגרטיבית ממוקדת רגש ומבוססת התקשרות. חברת סגל ומדריכה בתוכנית "עוגן" לפסיכותרפיה אינטגרטיבית במכללה האקדמית ת"א יפו. בוגרת לימודי CPP במכון "חרוב" וכיום מדריכה בתוכנית הלימודים לטיפול בטראומה בגיל הרך ומרצה מטעם המכון. מעבירה השתלמויות על התפתחות ילדים, טיפול בטראומה, טיפול בהורות, טיפול דיאדי התקשרות ואוטיזם. עבדה באלו"ט במשך 10 שנים כמדריכה בצוות הבכיר, מרכזת ומרצה בקורסים על טיפול באוטיזם.

 

  • ד"ר אתי אבלין - עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית, מנחת קבוצות ומדריכה מומחית בתחום טראומה, אובדן ושכול, מרצה באונ' תל אביב. מרכזת תחום אובדן ושכול בבית הספר המרכזי לעובדים סוציאליים ברמת גן. חוקרת ומרצה ומטפלת בתחום האובדן והשכול, ויו”ר שותפה של הפורום הבין-ארגוני של אובדן ושכול.

 

  • ד"ר רוני ברגר – פסיכולוג קליני בכיר ומרצה באונ' תל אביב בעל שם עולמי בהתמודדות עם מצבי דחק וטראומה ואחד ממקימי העמותה הבינלאומית של פסיכולוגים ללא גבולות המטפלת בנפגעי טראומה, טרו ואסונות טבע. פיתח ערכת חוסן להתמודדות עם מצבי טראומה לאנשי חינוך והורים, שתורגמו ל-15 שפות ויושמו בחלק ניכר מאירועי האסון הגדולים בעולם. חבר מייסד במכון לחינוך קשוב ואכפתי ומשמש כחבר ועדה המייעצת של מרכז המחקר והחינוך לחמלה ואלטרואיזם באונ' סטנפורד, שם הוא מסייע בעיצוב תכניות המטפחות מיינדפולנס וחמלה.

 

  • ד״ר סיגל קני-פז - עובדת סוציאלית קלינית, חברת סגל הוראה ביה"ס לעבודה סוציאלית, אונ' תל אביב, וצוות הוראה והדרכה במכון חרוב. סגנית ראש מנהל הרווחה בנתניה ומנהלת המרכז לשלום המשפחה בעיר. מומחית בטיפול דיאדי ובטיפול בטראומה בגיל הרך, מרצה ומדריכה בתחום של טיפול הורה ילד ממוקד טראומה במגוון מסגרות טיפוליות וקורסים של משרד הרווחה.

 

 

 

 

 

יצירת קשר

שם פרטי + שם משפחה
To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>