סדנה מקוונת: "מיניות בחדר הטיפולים - כלים יום-יומיים לשיח", תשפ"ג
הסדנה מוכרת לצורך שעות ידע מקצועי (גמול השתלמות) לעובדות ועובדים סוציאליים
בהנחיית: עו"ס ד"ר אדוה ברקוביץ'-רומנו
על הסדנה:
מיניות היא מרכיב מרכזי בחיי האדם, אבל בשל מבוכה מצד המטופלים/ות או המטפל/ת, מיניות אינה עולה בד"כ בחדר הטיפול, אלא בהקשר שלילי של טראומה ובעיות תפקודיות.
סדרת המפגשים אשר בסדנה זו, מבקשת לתת ידע ראשוני וכלים בסיסיים לקיום שיחות על מיניות בחדר הטיפולים.
ההכשרה מבוססת על מודל PLISSIT ומבקשת להטמיע את ההמלצה לשלב התייחסות למיניות של הפונות והפונים בשגרת העבודה הטיפולית היום-יומית, של אנשי מקצוע בתחומי הרווחה ובריאות הנפש.
הסדנה "מיניות בחדר הטיפולים – כלים יום יומיים לשיח", מתקיימת במסגרת "סדנאות המומחים" המוצעות ע"י היחידה ללימודי המשך והשתלמויות. את כל סדנאות המומחים ניתן להזמין גם לקבוצות מקצועיות סגורות כגון מחלקות לשירותים חברתיים, שפ"ח, מערכים טיפוליים בקופות החולים ועוד.
מיניות מובנית בתוך קונטקסט חברתי, תרבותי ומגדרי. עם זאת, מיניות אינה זוכה להתייחסות רבה בשיח המקצועי בעבודה סוציאלית ובמקצועות טיפוליים רבים, אשר עוסק בעיקר בהקשרים הפתולוגיים והמסוכנים הכרוכים במיניות (פגיעות מיניות, הריונות לא מתוכננים, קשיים של קהילת הלהטב"ק וכדומה).
פונים ופונות מתמודדים עם היבטים שונים של מיניות בחייהן/ם ולעיתים הם והמטפל/ת חשים מבוכה רבה להביא אותם לתוך החדר. כאשר הפונה מוזמנת לחקור לעומק היבטים שונים בחייה אך היא לא נשאלת על מיניות - היא עשויה לקבל מסר לפיו מיניות היא מחוץ לשיח, והמטפל/ת והפונה נכרכות ב"קשר של שתיקה" סביב מיניות.
רשימת מקורות:
- WHO, 2006, pg. 5
- פוקו, 1996;Bay-Cheng, 2012; Fine, 1988; Peterson, 2010; Tolman, 2012
- Dodd & Tolman, 2017 pg. 228
- Dunk, 2007
- Fine, 1988; Lamb, 2010a; Lamb & Peterson, 2012; Peterson, 2010;Tolman, 2012; Tolman & McClelland, 2011
על המנחה - עו"ס ד"ר אדוה ברקוביץ'-רומנו:
מומחית למגדר ומיניות, בעלת ניסיון של 15 שנים בהנחיה והדרכה בתחומי מגדר ומיניות בקרב צוותי טיפול וחינוך. עוסקת בהכשרת צוותים ופיתוח תוכניות התערבות פרטניות, קבוצתיות, קהילתיות ומערכתיות. זוכת פרס "תמר" לקידום מוגנות בקרב נערות לשנת 2022. מרצה בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב.
דרישות קדם:
תעודת רישוי מקצועית (יש לטעון סריקה של תעודה או אישור בעת ההרשמה):
תואר שני טיפולי בפסיכולוגיה / קרימינולוגיה קלינית / טיפול באמנות / תואר ראשון או שני בעבודה סוציאלית.
הלימודים בתוכנית מותנים באישור קבלה ע"י המנהלת האקדמית, לאחר בחינת טופס הרישום שנשלח על ידי הנרשם/ת.
מספר המקומות מוגבל.
* במקרים חריגים תשקול ועדת הקבלה מועמדותם של אקדמאים מתחומים אחרים.
היקף, מועדים ומידע נוסף:
5 מפגשים בני 4 שעות אקדמיות כל אחד, סה"כ 20 שעות אקדמיות.
הלימודים יתקיימו בימי ראשון אחת לשבועיים, בשעות 16:00 עד 19:00, בזום.
פתיחה: 23.4.23.
7.5.23 - מפגש שני: "גם אני יצור/ה מיני/ת" - בין האישי למקצועי ביחס למיניות - התבוננות רפלקטיבית לעמדות של המטפל/ת, חיבור בין רקע אישי לתפיסות מקצועיות, תחושות המתעוררות ביחס לתכנים מיניים בטיפול כגון מבוכה או בושה.
פרקטיקה: פרשנות ורפלקציה.
21.5.23 - מפגש שלישי: מיניות ומגדר - מיניות גברית, מיניות נשית ומיניות להטב"קית – הבניות מגדריות ותרבותיות המשפיעות על מיניות. דרך תאוריית "התסריט המיני" נבחן באופן ביקורתי כיצד ציפיות מגדריות נכנסות לחדר המיטות ומשפיעות גם על אופן השיח בחדר הטיפולים.
פרקטיקה: ניתוח תיאורי מקרה.
4.6.23 - מפגש רביעי: להזמין שיח על מיניות, תשוקה והנאה בחדר הטיפולים - מודל PLISSIT והנכחת אווירה מאפשרת: אינטייק מיני, זיהוי משאבים והתערבות.
פרקטיקה: דיון בתיאור מקרה.
18.6.23 - מפגש חמישי: מיניות והצטלבות מיקומי שוליים בראייה התפתחותית.
פרקטיקה: דיון בתיאור מקרה.
שכר הלימוד והרשמה:
שכר הלימוד: 1,200 ש"ח (ניתן לחלק ל-5 תשלומים ללא ריבית).
להרשמה יש למלא את טופס הרישום ולשלם את דמי הרישום בסך 150 ש"ח.
לתשומת לבך:
דמי הרישום לא מוחזרים בשום מקרה, גם אם הנרשם/ת לא התקבל/ה לסדנה או שביטל/ה ביוזמתו/ה.
שכר הלימוד ישולם ע"י הנרשם/ת, רק לאחר שיישלח אליו/אליה אישור על קבלתו/ה לסדנה ע"י המנהלת האקדמית.
במידה והסדנה תבוטל ע"י היחידה ללימודי המשך והשתלמויות, יוחזרו דמי הרישום ושכר הלימוד במלואם.
זכאות לתעודה
לעומדים בדרישות הסדנה, תוענק תעודת סיום מטעם היחידה ללימודי המשך והשתלמויות של ביה"ס לעבודה סוציאלית, הפקולטה למדעי החברה, אוניברסיטת תל-אביב.
התעודה מוכרת לגמול השתלמות (שעות ידע מקצועי) לעובדות ועובדים סוציאליים/ות.
דרישות החובה לצורך זכאות לתעודה:
- השתתפות במינימום 80 אחוז מהמפגשים.
- מצלמה פתוחה לאורך כל השיעור.
- הגשת מטלת סיום באורך של עד 5 עמודים, ע"פ הנחיות שיימסרו לתלמידים/ות.